فروش مال بازداشتی

http://onlinevekalat.com/?p=1606

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

فروش مال بازداشتی

در این مقاله به فروش مال بازداشتی می پردازیم

منظور از اموال توقیفی و فروش اموال بازداشتی،

اموالی است که به موجب احکام محاکم، دستور جلوگیری از نقل و انتقال آن ها صادر گردیده است.

 وقتی کسی در مقام مدعی دعوایی را در دادگستری مطرح می کند

و ادعای طلبی از کسی دارد به منظور رسیدن سریع به حق خود ممکن است از دادگاه درخواست توقیف اموال مدیون را بنماید.

 این درخواست یا قبل از رسیدگی نهایی و در قالب تامین خواسته است و یا پس از صدور حکم و قطعیت رای و در زمان اجرای رای است،

که مال مدیون توقیف می شود تا در فرایند مزایده به طلبکار منتقل شود.

 در هر دوحالت مال توقیف می شود و اگر مالک چنین مالی خواسته باشد معامله ای کند و مال توقیفی را به کسی بفروشد به عبارتی مبادرت به فروش مال بازداشتی نماید این معامله باطل بوده و اعتباری ندارد.

براین اساس در قانون اجرای احکام مدنی در مواد 56 و57 بیان شده”هرگونه نقل وانتقال اعم از قطعی و شرطی و رهنی نسبت به مال توقیف شده باطل و بلااثر است “.

  “هرگونه قرارداد یا تعهدی که نسبت به مال توقیف شده بعد از توقیف به ضرر محکوم له ( کسی که حکم به نفع او صادر گردیده است) نافذ نخواهد بود...”.

چنانچه ملکی در مقابل بدهی در توقیف باشد و سپس مالک آن را به دیگری منتقل نماید. انتقال ملک در توقیف به                                                            استناد ماده 56 قانون اجرای احکام مدنی باطل و بلااثر است.

یک تجربه در مورد فروش مال بازداشتی 

شخصی بابت طلب خود چکی از بدهکاری در اختیار داشت

و از طریق اجرای ثبت برای وصول طلب خود اقدام و ملک بدهکار یا همان صادر کننده چک را توقیف کرده بود

و صادر کننده طی مبایعنامه ای پس از بازداشت ملک در ثبت،

همان ملک را با دیگری معامله و به وی فروخته بود متعاقبا طلبکار طی تشریفات قانونی سند ملک را به نام خود دریافت می کند

و مبادرت به طرح دعوی تخلیه ملک علیه بدهکار می نماید حال به بقیه ماجرا به شرح رای ذیل توجه کنیم:

شماره دادنامه : 9109970221501409

تاریخ رای : 8/11/1391

شعبه صادر کننده رای : 212 دادگاه عمومی حقوقی تهران

                                                                                                         رای دادگاه

در خصوص دعوی آقای ع م  با وکالت … به طرفیت آقای … به خواسته خلع ید از ملک پلاک ثبتی 124/21187به انضمام خسارات وارده و اجرت المثل ایام تصرف و حق الوکاله وکیل و دعوی متقابل آقای ح ق با وکالت … به طرفیت  1- ( خواهان دعوی اصلی یا همان خواهان دعوی خلع ید ) ع م با وکالت … 2- آقای الف ی  3- آقای م ح به خواسته اثبات مالکیت نسبت به پلاک ثبتی 124/21187  و ابطال اسناد شماره 88216 مورخ 28/6/86 و 59399 مورخ 11/9/88  با احتساب خسارات دادرسی .

 توضیح اینکه در جلسه دادرسی  مورخ 7/4/89 اعلام نمودند “خواهان مالک رسمی پنج دانگ مشاع ملک موضوع دعوی بوده است که از آقای الف ی خریداری نموده و ایشان نیز بابت طلبی که از آقای م ح داشته است  ملک مذکور را توقیف کرده بود و آقای ح ق با اطلاع از این موضوع ملک مذکور را از آقای ح خریداری می نمایند. سپس ملک از طریق اجرای ثبت به آقای ی انتقال یافته و مشارالیه نیز ملک را به موکل به فروش می رساند.

 لذا با توجه به مالکیت موکل تقاضای صدور حکم بر خلع ید خوانده،آقای ق  و پرداخت اجرت المثل ایام تصرف را دارد” وکیل خوانده نیز اظهار نموده :”موکل (آقای ح ق ) یک دستگاه آپارتمان را طی مبایعنامه شماره 1842 مورخ 28/1/82 به مبلغ … تومان خریداری کرده است و ثمن معامله را به مرور پرداخت کرده و آقای م ح قبل از این که آپارتمان را به فروش برساند ،چهار فقره چک به آقای الف ی داده و ایشان نیز آپارتمان را بازداشت نموده است .

 لذا آقای ح با تبانی آقای ی آپارتمان بازداشت شده را به موکل به فروش رسانده و به تصرف موکل داده است و موکل هیچ اطلاعی از موضوع بازداشت نداشته است .

 چون

اولا: آقای ح هیچ بدهی به آقای ی  نداشته و سند بدهی صوری بوده و شهود موکل حاضرند شهادت بدهند که آقای ع م که وکیل آقای ی بوده ، به موکل پیشنهاد کرده که ده میلیون تومان بدهند تا سند را آزاد نمایند. لذا تقاضای صدور قرار استماع شهادت شهود را دارم.

 ثانیا :حسب توافق نامه مورخ 1/11/82 آقای ی با آقای ح مصالحه نموده و درتوافق نامه صراحتا ذکر شده که آقای ی بابت چک های مذکور در توافق نامه که همان چک هایی است که بابت آن ملک در توقیف بوده ، هیچ گونه طلبی ندارد و آقای ح در شورای حل اختلاف که خواهان دعوی اصلی (خواهان خلع ید )،دعوی خلع ید مطرح نموده بود ، صراحتا تبانی خود با آقای ی را ذکر کرده است” .

 وکیل خواهان دعوی اصلی نیز در پاسخ اظهار نموده که “موکل وی با آقای الف ی تبانی نداشته و به صورت قانونی ملک را خریداری کرده است و در خصوص توافق نامه ارایه شده نیز اولا : هیچ مبلغی درآن ذکر نگردیده که این خود حاکی از عدم تسویه حساب با آقای الف ی دارد و در ثانی خوانده در زمان توقیف ملک مبادرت به خرید آن ننموده است حال آن که هرگونه معامله در خصوص ملک توقیف شده ممنوع می باشد” با عنایت به مجموع محتویات پرونده و مدارک و مستندات ارایه شده و توضیحات ولوایح تقدیمی طرفین ، نظر به این که مطابق نامه شماره 40416 مورخ 27/7/89 اداره ثبت کن پلاک ثبتی 21178/124 طی نامه شماره 13207/الف مورخ 27/9/81 و نامه شماره 12620/الف مورخ 13/9/81 توسط اجرای ثبت شمیران توقیف شده است و با توجه به این که مطابق ماده 56 قانون اجرای احکام مدنی ، هرگونه نقل و انتقال اعم از معامل قطعی،شرطی و رهنی نسبت به ملک توقیف شده باطل و بلااثر می باشد و از آنجا که آقای م ح طبق دادنامه شماره 8700931 مورخ 18/12/87 صادر از شعبه 1166 دادگاه عمومی جزایی تهران که طی دادنامه شماره 783 مورخ 31/5/88 شعبه 19 دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شده ، به اتهام تصرف و دخالت در مال توقیف شده به حبس تعزیری محکوم گردیده است، بنابراین انتقال ملک مذکور از سوی آقای م ح به خوانده آقای ح ق (خواهان دعوی تقابل ) طی مبایعنامه مورخ 28/1/82 بعد از توقیف ملک باطل بوده و فاقد آثار قانونی می باشد و استناد خوانده به شهادت شهود در خصوص تبانی آقای م ح با الف ی قطع نظر از صدور قرار منع تعقیب آقای الف ی ازشعبه 7 بازپرسی ناحیه 10 دادسرای  عمومی و انقلاب تهران در پرونده کلاسه ….متعاقب شکایت خوانده از نامبرده ،مبنی بر کلاهبرداری و تبانی برای  بردن و انتقال مال غیر و همچنین استناد به توافق نامه مورخ 1/11/82 مبنی بر مصالحه م ح با آقای ع م  و آقای الف ی . موثر در مقام نمی باشد.

  زیرا

بیع فاسد اثری در تملک ندارد  دادگاه با استناد به ماده 56 قانون فوق الذکر و ماده 365 قانون مدنی ضمن در دعوی تقابل ،دعوی خواهان اصلی ( خلع ید ) را ثابت تشخیص داده با استناد به مواد 308 و 311 قانون مدنی حکم به خلع ید خوانده از 5 دانگ مشاع پلاک 124/21178 واقع در بخش 11 تهران صادر و اعلام می نماید.

 درخصوص خواسته دیگر خواهان مبنی بر مطالبه اجرت المثل ایام تصرف 5 دانگ مشاع پلاک ثبتی مذکور از تاریخ تنظیم سند لغایت اجرای حکم نیز نظر به این که خوانده از تاریخ تنظیم سند پلاک ثبتی مذکور به نام خواهان (11/9/86) ملک را بدون اذن مشارالیه و بدون مجوز قانونی تصرف نموده است و با توجه به این که هیات کارشناسان که  متعاقب اعتراض وکیل خوانده دعوی اصلی …. . دادگاه با استناد به ماده 320 قانون مدنی خوانده آقای ح ق را به پرداخت مبلغ …. ریال بابت اجرت المثل ایام تصرف از تاریخ 11/9/86(تاریخ تنظیم سند) لغایت 15/11/89 و …مبلغ …ریال بابت حق الوکاله وکیل در حق خواهان آقای ع م صادر و اعلام می نماید… .

 همان طورکه ملاحضه نمودیم در این پرونده چون، زمانی معامله صورت گرفته بود که ملک در بازداشت بود این معامله یعنی فروش مال بازداشتی به حکم قانون ولو اینکه واقعی و نه به صورت تبانی انجام شده باشد باطل اعلام شد.

در این مقاله به فروش مال بازداشتی پرداختیم.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

سوالات حقوقی خود را از ما بپرسید

۱۰۴ پاسخ

  1. سلام یه سوال داشتم اگر از طرف مالک وکالت بلا عزل داشته باشی و ملک مذکور در بازداشت یه متهم باشه واز حضور در دادگاه ممانعت کنه وکیل میتونه حکم جلب متهم رو بگیره وسند رو آزاد کنه؟ ممنون اگه جواب بدید ۰۹۱۲۵۷۷۲۳۹۸

    1. با سلام رویه قانونی در خصوص تودیع قرار وثیفه به این نحو است که وقتی کسی به موجب سندی ضمانت تن متهمی را می کند هر وقت که دادگاه نیاز به متهم داشته باشه و متهم نیاد خودش رو تحویل دادگاه بده ،از وثیقه گذار می خواهند که متهم رو ظرف ۳۰ روز به دادگاه معرفی کند در این صورت اگر ضامن یا همان وثیقه گذار متهم رو تحویل دادگاه داد می تواند درخواست آرادی وثیقه را بکند والا سند تا سقف مبلغ وثیقه به نفع شاکی به منظور جبران زیان وی مصادره خواهد شد.برای آرادی سند فقط دادگاه ضامن را می شناسد و تبعا برگ جلب را به ضامن که مالک ثبتی ملک و وثیقه گذار بوده است می دهد پس شما باید از وثیقه گذار یا همان مالک قبلی بخواهید برود برگ جلب بگیرد اگر همکاری نکرد دو راه بیشتر ندارید یا خودتون برید شعبه دادگاه شرح ماوقع رو بگید و اعلام کنید مالک هستید و از دادگاه درخواست برگ جلب متهم رو بکنید شاید برای کمک به شما حاضر شد این کار رو بکنه و برگ جلب رو در اختیار شما قرار بده دو م اینکه از فروشنده و در واقع وثیقه گذار همان که سند رسمی به نامش است بخواهید یه وکالت به شما بدهد یا با همان وکالتی که دارید وکیل دادگستری بگیرید و بجای ضامن از طریق وکیل دادگستری پی گیری کنید البته اگر فروشنده یا همان مالک قبلی که هنوز سند بنامش هست بعد از فروش ملک به شما، سند را برای وثیقه معرفی کرده می توانید ازش شکایت کیفری کنید

  2. سلام پدربزرگ من ۸۹سالشه ومال واموال زیاد داره ولی به بچه هاش نمیده حالا هم مثل دیوونه هاشده.یکی ازمغازه هاش روبخشیده به یک غریبه وبه نامش کرده.اولادش راضی نیستن آیا میشه ازطریق قانون ملک روپس گرفت چون پدربزرگم دیگه سلامت عقل نداره.ممنون

    1. ضمن پوزش بابت تاخیر در ارایه پاسخ خدمت شما عارضم اساسا هر مالکی حق هرگونه دخل و تصرف در مایملک خودش رو داره و نمی توان ممنوعش کرد اما این مالک اگر فاقد درک معاش و اداره امور مالی خودش باشه که اصطلاحا می گن سفیه حق چنین کاری که شما گفتید را نداره شما تنها یک راه دارید باید درخواست صدور حکم حجر یا سفاهت وی را به دادسرای امور سرپرستی محل سکونت پدربزرگ بدید دادگاه ایشون رو به پزشکی قانونی معرفی می کنه مضافا اینکه شما باید دلایل سفاهت یا همان محجور بودن ایشان رو ارایه بدید اگر پزشکی قانونی ادعای شما مبنی بر سفیه بودن پدر بزر گ را تایید کند دادگاه حکم حجر وی را صادر خواهد کرد در این صورت از تاریخی که پزشکی قانونی اعلام کرد ایشون محجور هست کلیه معاملاتش رو می تونید باطل کنید از جمله موردی را که گفتید

    2. مضافا اینکه از تاریخ صدور حکم حجر یا همان جنون یا سفاهت ایشان نمی تواند بدون نظارت قیم و دادستانی معامله ای نسبت به اموالش بکنه معمولا هم یکی از بچه ها بعد از صدور حکم حجر یا جنون درخواست قیمومیت می ده و قیم می شه

    3. مضافا اینکه از تاریخ صدور حکم حجر یا همان جنون یا سفاهت، ایشان نمی تواند بدون نظارت قیم و دادستانی معامله ای نسبت به اموالش بکنه معمولا هم یکی از بچه ها بعد از صدور حکم حجر یا جنون درخواست قیمومیت می ده و قیم می شه

  3. سلام

    بنده در مزایده زمین مصادره ای شرکت کردم و برنده مزایده هم شدم..// لذا اکنون بعد از اینکه مزایده را برنده شدم ده درصد قیمت زمین را پرداخت کردم و دادنامه ای هم صادر شد که هم شاکی هم شخصی که زمین ایشان مصادره شده بود به نفع شاکی و هم بنده امضاء کردیم….ولی دفتر دار شعبه مربوطه به شخصی که زمین او مصادره شده بود گفت که یک هفته فرصت داری بدهی یا مبلغ ملک را خودت واریز کنی وبعد دادگاه مبلغ ده درصدی بنده را عودت دهد….وبنده این وسط چوب دوسر سوخته خواهم بود….

    سوال من از شما بزرگوار این است که از لحاظ قانونی این امکان وجود دارد که بخواهند مهلت دهند به طرفی که زمین او مصادره شده حتی بعاد از اینکه مزایده انجام شده و بنده به عنوان خریدار ده درصد مبلغ زمین را واریز کرده ام؟؟؟؟ اگر اینطور هست پس مزایده به چه معنی است که خریدار پیدا شود در مزایده شرکت کند بعد بگویند پولت را میدهیم ؟؟؟؟

    1. ماده ۱۲۷ – محکوم‌ له میتواند مثل سایرین در خرید شرکت نماید ولی ارزیابان و دادورزها (‌مأمورین اجرا) و سایر اشخاصی که مباشر امر فروش‌ هستند همچنین اقرباء نسبی و سببی آنان تا درجه سوم نمیتوانند در خرید شرکت کنند.

      درود و رحمت خداوند بر شما هموطن گرامی ،مال مورد مزایده متعلق بکسی است که بالاترین قیمت را قبول کرده‌ است. ‌

      طبق ماده ۱۳۰ قانون اجرای احکام مدنی- صاحب مال میتواند تقاضا کند که … خود او بالاترین قیمت پیشنهادی را نقداً‌ پرداخت و از فروش آن جلوگیری نماید.
      همانطور که ملاحظه می فرمایید قانونگذار این امکان را برای صاحب مال در جریان مزایده قایل شده است اما این درخواست باید در همان جلسه مزایده مطرح گردد مگر اینکه بنا به عذر موجهی صاحب مال در جلسه حضور نداشته بعدا متوجه یا حاضر شده باشد.در قانون مهلت با مدت مشخصی به صاحب مال پس از مزایده داده نشده و این امور متاسفانه بیشتر سلیقه ای شده است ولی با وجود اینکه از ظاهر قانون چنین برداشت می شود که با ختم مزایده مال متعلق به برنده است اما از آنجاییکه محکوم ابتدائا مکلف به پرداخت مبلغی نقدی محکوم به است و در صورت نداشتن وجه اموالش توقیف و فروخته می شود معمولا با اصرار محکوم این فرصت به وی داده می شود که در کوتاه ترین زمان شخصا مالش را بردارد

  4. سلام
    یک مال از بده کار بازداشت و توقیف شده باشد
    و بعد از چند سال مال دیگری از بده کار بازداشت شود
    ایا باید به ترتیب زمان باداشتی اموال کارشناسی صورت بگیرد یا که طلبکار میتواتد هر کدام از مال ها را که درخواست کرد کارشناسی و مزائده را پیگیر شود ؟
    مثال ۳۰۰ میلیون مقدار طلب میباشد
    یه خوردرو سمند دو سال پیش از بده کار بازداشت شده است
    و حال یک زمین بازداشت شده
    آیا حتما اول باید خودرو را کارشناسی کرد یا که میتوان اول زمین رو کارشناسی کرد ؟

    1. با سلام
      معمولا تا مال بازداشتی اول به فروش نرود مال بعدی بازداشت نمی شود مگر اینکه ارزش مال بازداشتی اول در مقایسه با کل طلب بسیار ناچیز باشد
      در هرحال هدف، وصول مطالبات از اموال مدیون هست امکان و اختیار بر مبنای سهل الوصول بودن و سریع الوصول بودن است هرچند مدیون اختیار معرفی مال جایگزین دارد اما اگر وصول کل طلب از زمین امکان پذیر باشد و با فروش خودرو مطالبات بر زمین خواهد ماند اول زمین ارزیابی و به مزایده گذاشته خواهد شد

  5. سلام، با عرض پوزش مشکلی برای من و چند نفر دیگه از دوستان پیش اومده که از حضرتعالی درخواست راهنمایی مساعدت دارم.
    در سال ۱۳۹۱ ما ملکی را را پیش خرید کردیم، مالک در سال ۱۳۹۳قبل از صدور صورت مجلس تفکیکی ملک، سند زمین را به علت بدهی به افرادی در دادگاه وثیقه می گذارد و حال ملک بنابه دستور دادگاه آماده مزایده است، حال باید توجه به اینکه ما سال ۱۳۹۱ ( قبل از وثیقه گذاشتن) خرید کردیم، می توانیم جلوی مزایده را بگیریم؟ ممنون میشم توجه بفرمایید و.پاسخ را ارسال کنید…

    1. درود بر شما و به امید احقاق حقتان
      شما و سایر دوستانتان می توانید دادخواست ابطال و توقف عملیات اجرائی مزایده تقدیم دادگاهی که عملیات مزایده زیر نظرش اجرا و انجام می شود بدهید البته لازمه این کار آنست که از شماره پرونده اجرائی مزایده مطلع شوید بعد دادخواست تان را در یکی از دفاتر خدمات قضائی ثبت کنید با ارجاع پرونده به دادگاه و روئیت قراردادهای پیش خرید به منظور توقف عملیات اجرائی مزایده تا رسیدگی نهائی دادگاه دستور واریز مبلغی بابت خسارت احتمالی طلبکار خواهد داد که شما با واریز این مبلغ در حساب امانی دادگستری جلوی ادامه مزایده گرفته خواهد شد تا به اصل ادعای مالکیت شما پیش از توقیف ملک و النهایه در صورت صحت دعوی شما حکم ابطال عملیات اجرائی صادر خواهد شد در اینخصوص ترجیحا از یک وکیل مشاوره بگیرید

  6. با سلام. پلاک ثبتی زمین پروژه ای بابت محکومیتهای مالی چند مورد توقیف دایم از اجرای احکام محاکم در سال ۹۰ و بعد از آن دارد. با این وجود شرکت تعاونی مربوطه در همان زمین توقیفی اقدام به ساخت و تکمیل پروژه نموده و علیرغم توقیفی بودن زمین قراردادهای تعیین واحد و نازک کاری و … با افراد منعقد کرده و اکنون پروژه تمام شده و این افراد در واحدها ساکن شده و با همان قراردادهای عادی که چهار سال بعد از توقیف زمین با هیات مدیره منعقد کرده اند به دادگاهها مراجعه کرده و تقاضای ابطال عملیات اجرایی و ادعای مالکیت نموده اند و علیرغم اینکه قبلا سه بار برای همین خواسته در محاکم بدوی و تجدیدنظر قرار عدم استماع دعوی صادر شده بود برای بار چهارم همان دادخواست را تکرار کرده و حسب اقراری که از یکی از این افراد دارم رییس مجتمع قضایی اعمال نفوذ کرده و این بار بعد از اعمال نفوذ، قاضی دیگری رای بر مالکیت نامبردگان داده و نوشته آپارتمانها در مالکیت تعاونی نیستند و متعلق به این افراد است و دلیلی بر بطلان قراردادهای تعیین واحد نیست! چطور میشود که وقتی سند زمین پروژه از سال ۹۰ توقیف دایم است دادگاه حکم بر مالکیت این افراد به استناد قرارداد عادی با شرکت تعاونی در سال ۹۴ بدهد؟ آیا وقتی سند زمین توقیف میشود ساختمانی که در زمین توقیف شده احداث و تکمیل و در سال ۹۶ مسکونی شده و افراد آن را تصرف نموده اند متعلق به آنها خواهد بود؟‌ آیا ساختمان مستقل از زمین حساب میشود؟

    1. درور بر شما
      همانطور که دادگاههای پیشین رای داده اند هرگونه دخل و تصرف از جمله احداث عملیات ساختمانی بر روی زمینی که بابت دیون صاحب ملک بازداشت و توقیف شده ممنوع و غیرقانونی است.و تا زمانیکه تکلیف بازداشت پلاک ثبتی و زمین مذکور روشن نشده و عملیات اجرائی منتفی نشده امکان صدور حکم بر مالکیت خریداران واحدها وجود ندارد و قاعدتا بعد از انتقال مالکیت زمین به طلبکار و توقیف کننده وی می تواند دعوی خلع ید و قلع و قمع واحدهای احداثی را بخواهد و حکم هم به نفع مالک جدید صادر خواهد شد.
      اما به یک نکته باید توجه کرد اقدام هئیت مدیره شرکت تعاونی در احداث واحد و فروش آن به اشخاص جرم و قابل تعقیب کیفری است البته مشروط بر اینکه این اقدام پس از بازداشت عرصه و اطلاع تعاونی از موضوع صورت گرفته باشد
      و هیچ دادگاهی حق ندارد با فرض اطلاع از بازداشت عرصه اقدامات مجرمانه مالک رسمی در احداث واحد و فروش آن را تایید نماید
      منتها اگر پیش خریداران به طرفیت تعاونی فقط دادخواست الزام به تحویل واحد داده باشند و دادگاهی حکم به تحویل داده باشد به این معنا نیست که مالک قطعی ملک می شوند بلکه طلبکار ی که بعد از توقیف و بازداشت و انجام تشریفات مزایده مالک زمین توقیف شده می گردد بعدا می تواند همانطور که بیان شد دادخواست قلع و قمع و خلع ید بدهد یا از در مصالحه با تعاونی یا خریداران برآید و بهای زمین را به نرخ روز یا بهر نحو دیگری مطالبه نماید

  7. باسلام شرمنده تورو خدا راهنمایم کنید من یا ملک خریدم آخر ۹۶ بنگاه و مالک به من گفت ملک هیچ مشکلی نداره منم از روی ساده گی و اطمینانم به بنگاه سند رو نبردم به اداره ثبت ببینم در بازداشت هست یانه بعد از دوماه گفتم سند رو انقال بدید گفتن والله تورهن دادگاه است تا وقت دادگاهی هیم نمیتونیم آزاد کنیم ۲ ماه فرست بده یه چک ۱۰۰میلیونی بابت انقال سند بدون تاریخ بهم دادن حالا هم میگه مشکل حل نشده هنوز تا سند رو آزاد کنن بعد ۱۰۰ روز خونه رو تخلیه کرد الان ۱۵ روز خونه رو تحویل گرفتم بقرآن دارو ندارمو فروختم از همه قرض گرفتم واسه خرید اون خونه الان نمیدونم چیکار کنم اگه میشه راهنمایم کنید چیکارکنم که بیشتر از این گرفتارنشم وسند رو به نام کنم ممنون میشم خدا اجرتون رو بده

    1. با سلام
      ظاهرا ملک به عنوان وثیقه از طریق دادگستری بازداشت هست اگر قبل از معامله در بازداشت بوده فروشنده مرتکب جرم فروش مال بازداشتی شده و می توانید از ایشان شکایت کنید در این صورت فروشنده برای رهائی از مجازات زندان فکری خواهد کرد
      و اگر بعد از قرارداد ملک را در وثیقه پرونده قضایی گذاشته باشد باز می توانید به جرم توثیق ملک غیر از ایشان شکایت کنید و همزمان به عنوان معترض ثالث درخواست رفع بازداشت بدهید
      چنانچه امکان دیدار حضوری دارید به دفتر ما مراجعه نمائید تا به صورت مشاوره ای یا در صورت درخواست شما به عنوان وکیل پیگیر موضوع و در خدمت شما باشیم نشانی ما????
      تهران-همت غرب-جنت آباد جنوبی-ضلع جنوب غربی میدان چهارباغ-ساختمان سبز-پلاک ۱۴۸ طبقه دوم واحد ۲۶  کدپستی               ۱۴۷۴۷۵۴۴۵۳ 
      تلفکس:
      ۰۲۱ ۴۴۴۵۷۰۲۶
      ۰۲۱  ۴۴۴۵۷۲۰۱
      همراه:
      ۰۹۱۲  ۱۹  ۷۲  ۹۰۶
      نشانیهای مجازی:
      ایمیل              h52.mohamadi@gmail.com
      وب سایت               http://www.onlinevekalat.com
                    تلگرام
      @onlinevekalat
      @hamidmohamadilawyer
               اینستاگرام
      Onlinevekalat

  8. سلام بنده چندسال پیش زمینی مسکونی با مبایعه نامه مشاوره املاک خریدم و ثمن ان را کاملا پرداخت نمودم و قرار بود سند ان را هم بنامم بزند بعد از تقریبا ۳سال معطلی با دیدن سند متوجه شدم سند بنام برادر فروشنده میباشد ولی فروشنده خود را مالک زمین معرفی کرده بودند و بنده از فروشنده به جرم فروش مال غیر شکایت کردم. سوال؛ایا مالک اصلی زمین میتواند بعد از ۳سال در بازپرسی مبایعه نامه را تنفیذ کند یا معامله را اجازه دهد یا اصلا ادعایی نداشته باشد؟ چون مالک به لحاظ قانونی یک ماه فرصت دارد مالکیت خود را به خریدار اطلاع دهد و در این معامله به علت فامیلی از اول اطلاع کامل داشتند. پیشاپیش از لطف شما عزیزان ممنونم…مرسی

  9. ایا ملک مشاعی که توسط اجرای ثبت توقیف شده با اینکه شخص بدهکار موقعیت ملک مشاعی را نمیداند ایا اداره ثبت میتواند مزایده برگزار کند?

    1. درود.
      بله، با توجه به اینکه ملک توقیف شده ، اداره ثبت می تواند نسبت به مزایده اقدام نماید.

  10. با سلام و احترام
    ضمن تشکر از مطالب مفیدتون و همچنین وقت و حوصله ای که برای پاسخگویی میگذارید ،بنده یه واحد آپارتمان در سال ۹۴ خریداری نمودم که در حال مراحل پایانی بود (فقط کلید و پریز و شیرآلات بایستی نصب میشد کار دیگه ای نداشت) ولی متاسفانه سازنده به تعهداتش عمل نکرد و کار رو ادامه نداد و مالکین زمین شکایت کردن و به گفته خودشون حکم خلع ید گرفتن ،الان متوجه شدم که یه بندی در مشارکتنامه وجود داره که نوشته واحدهایی که بدون مجوز مالکین فروخته و واگذار شدن در حکم فروش مال غیر می باشد (در صورتی که چند دانگ از سند مادر هم بنام سازنده هست ,واحد من در طبقه دومه که طبق مشارکتنامه طبقات ۲و۴ متعلق به سازنده است و از سهم خودش فروخته ) و الان مالکین زمین دارن از این موضوع استفاده میکنند و خریداران سازنده رو تهدید میکنن و تقاضای مبالغ مانده قراردادمون رو دارن که برای اخذ پایانکار و صدور سند اقدام کنند .
    سوال :
    ۱ .با توجه به اینکه سازنده هنوز مالک سهمی از سند می باشد آیا قرارداد من نافذ نیست ؟
    ۲.با توجه به اینکه مالکین حاضر نیستن در قبال دریافت مبلغ تعهد محضری بدن ،آیا فردا طرف قرارداد من (سازنده) نمیتونه ادعای مبالغ باقیمانده قرارداد رو از من داشته باشه ؟
    ضمنا موعد تنظیم سند ۹۶/۰۲/۱۵ بوده که بنده گواهی عدم حضور نیز گرفتم .

    ببخشید که طولانی شد
    با سپاس فراوان

    1. درود بر شما هموطن عزیز
      اولا تا زمانیکه مالکان حکم فسخ قرارداد مشارکت را نگرفتند حق ندارند مالکیت شما را به رسمیت نشناسند همانطور که خودتان هم اشاره کردید تا زمانیکه سهام سازنده از مالکیت مشاعی که ناشی از قرارداد مشارکت می باشد باطل و کان لم یکن نشده شما همچنان مالک واحد خریداری شده هستید
      ثانیا شما هیچ رابطه قراردادی با مالکان ندارید بلکه فقط با سازنده طرف قرارداد هستید بنابراین هیچ تعهد و تکلیفی هم در برابر ایشان ندارید
      ثالثا چنانچه سازنده یا مالکان حاضر نیستند واحد شما را با وصف رسیدن موعد تحویل و تنظیم سند بدهند می توانید به طرفیت سازنده و مالکان دادخواست الزام به اخذ پایان کار اخذ صورت مجلس تفکیکی و مفاصاحساب های دارایی و النهایه الزام به تنظیم و سند رسمی و تحویل آپارتمان بدهید البته مالکان صرفا در باب الزام به تنظیم سند طرف شما محسوب می شوند سایر موارد متوجه سازنده به عنوان طرف قرارداد و متعهد شما ست

  11. باسلام و احترام
    در صورتیکه کسی خواهان پرونده ای باشه و ملکی رو معرفی و دادگاه اجرای احکام ذیربط توقیف کرده باشید.آیا امکان معرفی و جایگزینی ملک دیگر برای بازداشت وجود دارد؟
    توضیح اینکه ارزش ملک دوم به طلب نزدیکتر بوده و معارضی ندارد لکن خوانده ملک اول را طی مبایعه نامه قبل از بازداشت واگذار نموده ولی سند رسمی تنظیم نکرده است.

    1. درود بر شما اولا خریدار ملک توقیف شده ولو با مبایعنامه می تواند دادخواست الزام به تنظیم سند و صدور توقف عملیات اجرایی و رفع توقیف از ملک خریداری شده را بخواهد و با ارجاع دادخواست وی به دادگاه مربوطه در صورت صحت ادعا ملک توقیف شده از توقیف خارج خواهد شد ثانیا محکوم طی شرحی می تواند از قاضی اجرای احکام ضمن پیوست اسناد مربوط به معامله نسبت به ملک توقیف شده قبل از توقیف بخواهد که ملک جدید معرفی کند قاضی اجرا جنانچه پس از بررسی تشخیص دهد که ملک جدید سریعتر و به نفع طلبکار است خواهد پذیرفت منتها لازمه این کار اینست که حتما خریدار ملک توقیف شده طی شرحی مستند به اسناد خرید ادعای مالکیت خود را تقدیم اجرا کند تا اجرا مجاب شود که با جایگزینی ملک جدید موافقت نماید

  12. سلام یک سوال داشتم. ما سهم ال ارث خودمون رو ۲ سال پیش قول نامه ای به کسی واگذار کردیم اون شخص هم ۴۰% ثمن معامله را خورد خورد پرداخت کرد و الان یک ساله بقیه پول رو نمیده. ولی از طرفی به تازگی با خبر شدیم یکی دیگه از وراث از ۶ ۷ سال پیش سهم ارث ما رو بخاطر اجرت المثل تصرفی که از دادگاه گرفته بود توقیف کرده. الان حکم این قرار دادی که ۲ سال پیش ما نوشته بودیم و۴۰% مبلغ رو گرفته بودیم چیه؟ یعنی اون باطل هست؟ چه میشه کرد ؟ مچکر

    1. درود بر شما نه خیر معامله شما باطل نیست و خریدار می تونه به اجرای احکام مراجعه و با تقدیم دادخواست حقوقی ثابت کنه که قبل از توقیف سهم شما از سوی اون ورثه ، خریده است و صدور حکم دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی بگیره چون معامله سهم شما مقدم بر توقیف از طرف ورثه دیگه بوده است به عبارتی مالی که ایشان توقیف کرده متعلق به ثالث بوده است

  13. سلام فکر کنم سوال من رو درست متوجه نشدید اون ورثه از سال۸۷ توقیف سهم ارث ما رو گرفته بوده و ما چون پیگیر ارث نبودیم خبر نداشتیم اون هم توقیف رو گرفته بوده ولی دیگه اقدام نکرده بوده برای ادامش و اون قرار داد با خریدار ۲ سال پیش یعنی سال ۹۵ بوده .

  14. سلام و عرض ادب – برابر قرار تامین خواسته اموال خوانده در سال ۹۶ توقیف گردید و برخلاف قانون و علیرغم ورخواست کتبی بنده ، متأسفانه قاضی دادگاه اموال توقیف شده را به پسر خوانده تحویل و او را امین اموال قرارداد . اینک که حکم محکومیت خوانده قطعی شده و اجرائیه صادرشده ، مشخص گردیده که امین اموال ( پسر خوانده ) اموال توقیفی را فروخته . لازم به ذکر است که بنده تلفنی به محکوم علیه گفته ام که میتواند اموال توقیفی را بفروشد و طلب بنده را بدهد . ولی متاسفانه امین اموال که پسر محکوم علیه بود اموال را فروخته و هیچ پولی به حساب من واریز نشده . آیا این خیانت در امانت و فروش مال غیر محشوب می گردد یا خیر ؟ لطفا راهنمایی کنید ؟؟ سپاسگزارم

    1. اگر امین نتواند ثابت کند که با اجازه شما اموال را فروخته است می توانید به جرم خیانت در امانت از ایشان شکایت کنید

  15. با سلام بندە شش ماه پیش یک ماشین خریدم و اطلاع نداشتم از اینکە توقیف شدە است فروشندە یه بنگادار بود
    الان میتونم درخواست فسخ معامله بدم چون واقعا کلاە برداری کردە ممنون میشم راهنمایی کنید
    فقط نکتە ی اخر اینکە خسارت و پول ماشین رو باید حتما نقدی باشە درستە?

    1. با درود و تبریک سال نو اگر قبل از آنکه شما معامله کرده باشید ماشین توقیف بوده و فروشنده از این موضوع خبر داشته به جرم فروش مال توقیفی می توانید از بنگاهدار شکایت کیفری کنید خروجی آن نیز زندان خواهد بود اما اگر فروشنده در زمان فروش از توقیفی بودن خودرو اطلاعی نداشته می توانید درخواست فسخ قرارداد و مطالبه غرامت واسترداد وجه پرداختی بنمایید

  16. سلام و عرض ادب
    بنده از شخصی طلبکارم چک ازش دارم
    که دارای واحدآپارتمانی با سند مالکیت می باشد
    آپارتمان فوق رو بصورت قولنامه ای فروخته ولی سند انتقال نداده
    آیا با چکی که ازش دارم میتونم آپارتمان رو توقیف کنم یا خیر؟
    تشکر

    1. با درود و تبریک سال نو بله می توانید توقیف کنید اما خریدار قولنامه ای چنانچه ثابت کند که قبل از توقیف شما خریده است از توقیف آزاد خواهد شد

  17. با سلام و عرض ادب و احترام. بنده یک سوال داشتم ممنون میشم پاسخ مبسوط ارائه فرمایید. سوال من این هست که اگر شخصی ملکی ک
    را به خاطر چک برگشتی از طریق ثبت توقیف کنه چه مراحلی باید طی بشه تا ملک به مزایده گذاشته بشه ؟ آیا شخص طلبکار باید اقدامی انجام بده و یا درخواستی به اداره ثبت جهت انجام مزاید ارائه بده . ممنون میشم فرایند اجرایی آن را شرح دهید . حال اگه ملک بازداشتی در رهن بانک باشه وضعیت چطور میشه؟ ممنون از پاسخگویی شما

    1. بادرود و پوزش بابت تاخیر در ارسال پاسخ
      پس از به اجرا گذاشتن چک برگشتی ابلاعیه ای به مدیون ارسال می شود چنانچه در مواعد مقرر اقدام به پرداخت وجه چک ننمود یا دستور قضایی مبنی بر توقیف عملیات اجرایی نگرفت به درخواست ذینفع هم امکان ممنوع الخروجی مدیون وجود دارد و هم شناسایی و توقیف اموال مدیون پس از توقیف اموال مدیون تا سقف طلب به درخواست طلبکار عملیات فروش از طریق مزایده شروع می گردد النهایه چنانچه مشتری یافت شد یا شخص طلبکار مایل بود از محل فروش مال توقیف شده مطالبات طلبکار استیفاء می شود
      اگر ملک در رهن باشد اساسا پیش از فک رهن یا استیفاء حقوق مرتهن امکان فروش مال توقیف شده وجود ندارد مگر اینکه مازاد داشته باشد و ذینفع بر اساس کارشناسی انجام شده درخواست توقیف و فروش مال بازداشتی مازاد را بنماید

  18. سلام خسته نباشید
    به من یک ماشین فروختن که قبل خربد من حکم توقیف بابت چک برگشتی داشتی
    بدهکار هم کار خاصی نمیکنه میگه من ماشین فروختم بمن ربطی نداره
    تو ثبت هم وکالت بلاعوض به اسم من زده شده
    الان نمیدونم چی سر ماشین من میاد
    خواهشا یک راهنمایی بکنید

    1. بادرود و پوزش بابت تاخیر در ارسال پاسخ
      اگر فروشنده عالم به توقیف خودروی موصوف بوده و این موضوع را از شما در زمان معامله کتمان کرده می توانید به جرم دخالت در مال توقیف شده موضوع ماده ۶۶۳ قانون مجازات اسلامی از ایشان شکایت کنید در این صورت وی به حبس سه ماه تا یکسال محکوم خواهد شد و
      اگر عالم به توقیف نبوده می توانید تقاضای فسخ قرارداد و مطالبه وجوه پرداختی و خسارت کنید یا اینکه به نحوی رضایت مدعی توقیف را جلب نمایید

  19. سلام و خسته نباشید.
    من ماشینی خریدم از نمایشگاه که توقیفی هست و شکایت خیانت در امانت دارد.
    من شخص پنجمم که ماشینو معامله کرده و شخص اول و دوم با هم شکایت خیانت در امانت دارند .مجبور شدم پول وکیل شخص دوم رو بدم که در زندانه و دادگاه به نفع شخص دوم رای داده و گفته خیانت در امانتی در کار نیست. و بعد اون رفع توقیفی رو هم گرفتم . تاریخ توقیفی یک ماه قبل از خرید من بوده . یعنی این ماشین از دو نمایشگاه گذشته و نمایشگاه دانسته یا ندانسته به قول خودشون ماشبنو بهم فروختن .من چوب اشتباه بقیه رو باید بخورم .من این وسط کلی متضرر شدم و کی جواب و ضرر منو میده که نزدیک ده ملیون هزینه دادگاه کردم . آیا کسی یا صنفی در کار خودش اشتباهی انجام بده نباید مجازات بشه.

    1. درود بر شما برابر قانون چنانچه کسی از روی علم و آگاهی مالی که در توقیف هست به غیر بفروشد اعم از اینکه مالک آن مال باشد و یا نباشد به جرم فروش مال بازداشتی محاکمه و زندان خواهد شد اما اگر فروشنده جاهل به بازداشتی بودن بوده باشد باید از عهده استرداد اصل وجوه دریافتی از خریدار یعلاوه خسارت یا غرامتی که به خریدار وارد شده بر بیاد حال شما هم می توانید شکایت کیفری علیه فروشنده مطرح کنید و جناچه یک درصد محرز شد ایشان اطلاع نداشته و تبرئه شد می توانید دادخواست استراداد یاد شده را علیه فروشنده مطرح کنید وکلیه خسارات قانونی را دریافت کنید

  20. با سلام
    یه مشکلی برام پیش اومده که خیلی دارم اذیت میشم . ملک مسکونی رو خریدم که نمیدونستم توقیفی داره و مالک و بنگاه هم موقع معامله گفتن که ملک مشکلی نداره و ملک رو خریدم و مبلغ پول نقد دادم و مابقی رو چک کشیدم و مبلغی بابت سند نگه داشتم. بهد از یک هفته ده روز بعد فهمیدم که ملک توقیف بوده مالک رو خواستم اومد بنگاه و طلب پول و فسق قرارداد رو کردم . گفت که پل رو جایی هزینه کرده و من به ناچار تن به قرارداد دام به این تعهد که در صورتی که فروشنده طی دو سه ماه بدهی خودشو بده و ملک رو از توقیف آزاد نکنه از باقی مانده پول جهت پرداخت هنگام سند خودم اقدام به رفع توقیفی ملک اقدام کنم . و این کار رو هم کردم و ملک الان توقیف نیست .ولی مالک الان برای سند زدن حاضر نمیشه و شکایتم کردم بابت الزام به سند. و فروشنده هم رفته شکایت کرده . که اینا سرمنو کلاه گذاشتن و ملک منو ارزان ازم خریدن . .لان نمیدونم دقیقا باید چکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. درود بر شما جز تعقیب دعوی الزام به تنظیم سند از سوی شما فعلا کار یا اقدام دیگری لازم نیست انجام دهید و توصیه می کنم موضوع ادعایی فروشنده احتمالا درخواست ابطال یا بطلان قرارداد هست با این ادعا کرد ملک با توجه به اینکه در زمان معامله در توقیف بوده قابلیت انتقال نداشته و موضوع چون یک بحث کاملا فنی حقوقی هست توصیه می کنم برای اینکه خدای ناکرده بازنده دعوی مطروحه از سوی فروشنده نشوید حتما با وکیل مبرز مشورت کنید و ترجیجا در پرونده وکیل بگیرید و اگر فقط ادعای غبن در معامله هم کرده باشد این ادعا شرایط و احکامی دارد که براحتی می توانید ادعایش را رد کنید که اینجا مجال شرح و بسط آن نیست در صورت لزوم حضورا می توانیم در خدمت شما باشیم

  21. با سلام وخسته نباشین بنده طلبکار چک ۵۶ میلیونی در سال ۹۱ میباشم پس از چند سال دوندگی متهمه رو جلب کردم شوهر ایشون ملکی رو وثیقه کرد و ایشون آزاد شد دادگاه ۴دانگ این ملک رو جای طلب بنده بنامم کرد ولی بعدا داماد صاحب سند با یک وکالت فروش مدعی مالکیت این ملک شده و با تبانی پدر زنش تو دادگاه تجدید نظر اقرار به فروش کرد و دادگاه تجدید نظر با وکالت فروش و اقرار دروغین مالکیت رو به دامادشون داد و من بعد اینهمه دوندگی به نقطه اول رسیدم شعبه رسیدگی به ما گفته بود تا رای قاضی بیاد صبر کنید و از این طرف وقت اعتراض ثالث به دادگاه تجدید نظر تموم شده آیا راهی هست که بشه به رای تجدید نظر شکایت کنیم

    1. درود بر شما به احتمال زیاد مدعی ثالث یعنی همان داماد صاحب سند در دعوی ادعای مالکیت،شما را هم به عنوان ذینفع طرف دعوی قرارداده بنابراین با این فرض راهی برای اعتراض باقی نمانده است مگر اینکه دلیل یا مدرک جدیدی پیدا کنید که نشان دهنده تقلب و یا دروغ بودن ادعای ثالث یعنی همان داماد و تبانی پدر زن باشه و بتوان در قالب اعاده دادرسی اعتراض کرد

  22. سلام من یه اپارتمان خریدم حالا معلوم شده طرف با وکالت خریده و قبل از معامله با من پنج سال قبل سند بازداشت دائم داره از چهار شعبه راه حل چیه میتونم به عنوان کلاهبرداری شکایت کنم نتیجه چی میشه ممنون

    1. درود بر شما بله حتما می توانید به جرم دخل و تصرف در مال توقیفی از ایشان شکایت کنید
      به موجب ماده ماده ۶۶۳ قانون مجازات اسلامی : “هر کس عالماً در اشیاء و اموالی که توسط مقامات ذیصلاح توقیف شده است و بدون اجازه دخالت یا تصرفی نماید که منافی با توقیف ‌باشد ولو مداخله‌کننده یا متصرف مالک آن باشد به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد”

  23. با سلام و خسته نباشید ، من بصورت پیش خرید یک واحد از اپارتمان ١٠ واحدای خریداری نمودم ، الان شخص ثالثی طی شکایت چک ،٢ دانگ از سند مشاعی ملک را طریق دادگاه به نام طی سند رسمی به نام خودش زده درخواست خلع ید کرده ، تکلیف من و ٢،٣ نفری که با شرایط من چی هست ، ضمنا پیش خرید ما طی قرار داد دست نویس فی مابین میباشد و چک ضمانتم داریم و قرار داد ما چند سال قبل از این بازداشت و انتقال میباشد ، متشکر

    1. درود بر شما
      اولا – برابر قانون هر مالک مشاعی می تواند خلع ید سایر مالکین را که سهام وی در تصرف ایشان است را بخواهد.
      ثانیا – آن طور که شما اعلام می فرمایید گویا هنوز سند مادر تفکیک و برای آپارتمانهای احداثی اسناد مالکیت فرعی صادر نشده است بنابراین چنانچه عملیات ساختمانی ملک تمام شده و امکان دریافت پایان کار ساختمان از شهرداری وجود دارد می توانید دادخواست حقوقی به طرفیت کلیه مالکین مشاعی از جمله متقاضی خلع ید و فروشنده که ممکن سازنده یا مالک یا مالکین باشند در قالب دادخواست تقابل در همان دادگاهی که به موضوع خلع ید رسیدگی می کند به خواسته الزام به صدور سند مالکیت اخذ پایان کار و مفاصاحساب مالیاتی و دریافت اسناد مالکیت تفکیکی مطرح نمایید و از این طریق امکان استیفاء حقوق شما ممکن خواهد بود و در عین حال به نحوی از صدور حکم خلع ید می توانید جلوگیری کنید

  24. با سلام
    خرید زمین بدون سند
    با رای و نامه دادگاه بابت مهریه خانم داده شده
    آیا با همون نامه میشه سند گرفت
    یا شوهر خانم می تونه درخواست تجدید نظر بده
    و زمین ها رو پس بگیره

    1. درود بر شما
      از سئوال شما این گونه برداشت می کنم که خانومی بابت مهریه اش ملک شوهرش رو توقیف کرده اما هنوز سند قطعی به نام خانم نخورده است این خانم با حکم دادگاه و نامه اجرای احکام می تواند از طریق دادگاه ملک را به نامش بزند منتها تا ملک به نام این خانم به طور رسمی منتقل نشده است ممکن است هر نوع توافقی بین این زن و شوهر روی بده بنابراین خریدن چنین ملکی از این خانم پیش از سند زدن کمی بی احتیاطی است مگر اینکه وکالت بلاغزل با حق اختیار وکیل دادگستری از این خانم گرفته شود و خریدار شخصا پیگیر انتقال ملک از طریق دادگاه شود با این وجود هر لحظه ممکن است خانم یاد شده با همسرش به توافق برسد و برود پرونده انتقال ملک را مختومه کند و ملک کماکان به نام شوهر باقی بماند بله تا پیش از انتقال ملک به خانم یا هر شخص دیگری شوهر می تواند معادل طلب زن بابت مهریه وجه نقد به صندوق دادگستری واریز کند و ملک خود را از بازداشت در آورد

  25. سلام. خانومی بابت مهریه اش(۵۰۰ سکه) ملک شوهرش(یک مغاره و یک واحد آپارتمان) رو توقیف کرده است. این خانم می تواند از طریق دادگاه سند مغازه را به نام خودش بزند ؟ یعنی زوج را الزام به تنظیم سند کند؟

  26. برای گرفتن مهریه ، اگر فقط یک دانگ از مغازه (توقیف شده) به نام شوهر باشد، فروش از طریق مزایده امکان پذیر هست یا خیر؟

  27. ملکی را خریدم و مبایعه نامه کردم و قرار شد چند روز دیگه پولشو کامل بدم و سند رسمی بگیرم. دیروز متوجه شدم این ملک مال وراثی بوده که از بانک وام میگیرند و نفری را ضامن میکنند این ضامن برای اطمینان از پرداخت اقساط، این ملک را به صورت مبایعه نامه به ضمانت پرداخت اقساط توسط وراث درمیاره. وراث اقساط را پرداخت نمیکنند و طرف شکایت میکند. اما وراث ملک را به یه نفر می فروشند و این نفر اقدام به اخذ سند شش دانگ میکنه. حالا من هم ملک را از این اقا خریدم که وکالت محضری از وراث و سند ششدانگ دارد. حالا این اقایی که در ابتدا ضامن وام وراث بودم ادعا میکنه که ملکی که من خریدم ضمانت پرداخت اقساطی هست که وراث پرداخت نکرده اند. ایا این مسئله میتونه برای من مشکل ساز باشد یا خیر؟ لطف میکنید که راهنمایی می فرمایید

    1. درود بر شما
      اگر ضامن دریافت تسهیلات بانکی ، طی قرارداد یا توافقنامه ای مکتوب چنین شرطی کرده باشد که در صورت عدم بازپرداخت وام دریافتی از سوی وراث حق تملک ملک را دارد ، در صورتی می تواند پیگیر این شرط و تملک ملک باشد که بابت تسهیلات دریافتی ، به بانک پرداختی داشته باشد بعبارت دیگر اگر ضامن وجهی بابت ضمانتش به بانک پرداخت نموده باشد می تواند معاملات بعدی وراث را باطل نماید و مالکیت شما را به مخاطره بیاندازد در غیر اینصورت ( عدم پرداخت وجهی به بانک ) خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

  28. سلام بنده سال ۹۲ یک خودرو خریداری کردم ولی بنام نزدم در سال ۹۷ خودرو به خاطر بدهی مالک قبل توقیف شد دادخواست الزام به سند رسمی دادم و قبول و قطعی شد حالا چجوری باید ماشینم رو از توقیف دربیارم

    1. درود بر شما
      با رایی که دریافت کردید به مرجع قانونی صادر کننده حکم توقیف مراجعه و درخواست رفع توقیف کنید

  29. با سلام و احترام.
    بنده آپارتمانی را که هنوز پایان کار نداشت ولی دو بار خریده و فروخته شده بود، با اعتماد به بنگاه خریداری کردم. چند ماه بعد از طریق همسایه ها متوجه شدم که ملک در مرحله مصادره بانک بخاطر سود مشارکت است. همه همسایه ها باقیمانده ثمن معامله که قرار بود موقع سند زدن پرداخت شود بخاطر کمک به رفع مشکل به بانک دادیم و اقساط بانک را میپردازیم. این ملک در توقیف نیز بوده و هم بنگاه و هم فروشنده و همه همسایه ها نیز از آن باخبر بوده اند. حالا در مرحله اخذ پایانکار شهرداری هستیم و سپس برای سند تفکیکی اقدام خواهیم کرد. از آنجا که تاریخ توقیف ملک قبل از معامله من و اکثر همسایه هاست، تکلیف چیست؟ ارزش ملک در این مدت ۳ برابر شده و فروشنده هیچ اقدامی نمیکند و اذعان میکند که خودتان ملک را رفع توقیف کنید. مقدار طلب هم ۱۰۰ میلیون تومان با احتساب جرایم دیرکرد می باشد. سوال اینکه چه اقدامی انجام دهیم که اولا سرمایه مان از دست نرود و ثانیا بنگاه و فروشنده چگونه زیر بار تخلف خودشان بروند؟ با اخذ پایانکار و طی روال قانونی ثبت سند، بیم آن میرود که کنترل اوضاع از دستمان خارج شده و متضرر شویم. استدعا میکنم راهنمایی بفرمایید. با سپاس و احترام.

    1. درود بر شما
      جای هیچ نگرانی نیست شما ( همه همسایه ها ) می توانید علیه مالک یا مالکان که سند قطعی به نامشان هست حتی سازنده احتمالی که سهامی درملک دارد و بالاخره فروشنده آپارتمان و بانک مرتهن و توقیف کننده ملک ، دادخواست الزام به : تنظیم سند ، تنظیم تقسیم نامه ، اخذ صورت مجلس تفکیکی ، اخذ مفاصاحساب دارایی ، اخذ پایانکار ، فک رهن و رفع بازداشت با حفظ حقوق ذینفعان تقدیم کنید پس از صدور حکم و در صورت استنکاف احتمالی محکوم یا محکومین شخصا تعهدات یاد شده از جمله طلب طلبکار توقیف کننده ملک را پرداخت نمایید تا موانع انتقال رسمی ملک به شما مرتفع شود

  30. سلام وقت بخیر ممنون از شما ملکی را در مقا بل وجه نقد ۵۰ میلیون تومان در گروه گذاشته شد مدتی پرداخت قسظ عقب افتاد ایا طرف مقابل میتواند سند را به نام خودش وبی خبر از مالک اصلی کند

    1. درود بر شما
      اگر وکالت انتقال ملک را از صاحب ملک گرفته باشد بله
      اگر وکالت انتقال ملک را از صاحب ملک نگرفته باشد گرو گیرنده می تواند از طریق دادگاه مبادرت به دریافت حکم ولو به صورت غیابی نماید بنابراین پاسخ مثبت است توصیه می شود گیرنده وجه و و ثیقه گذار و به عبارتی صاحب ملک حتما در سامانه ثنا قوه قضاییه ثبت نام نماید تا چنانچه ایشان بخواهد از طریق دادگاه اقدام نماید مالک ملک مطلع شود

  31. سلام اگر متهم فرار کند ومن وثیقه برای او خانه خود گذاشته باشم و دادگاه خانه مرا جلب کند آیا میتوانم خودم خانه خود را از دادگاه بخرم؟

  32. با سلام
    من یه ملکی را در تاریخ ۹۸/۰۷/۰۴ در بنگاه معاملاتی قرارداد مبایعه و مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان خریداری کردیم قیمت ملک ۶۶۰ میلیون بود وقرارشد مابقی طی دو فقره چک در تاریخ ۹۸/۰۷/۱۰ و ۹۸/۰۷/۳۰ پرداخت گردد اما متاسفانه پس از استعلام شهرداری و دارایی که انجام شد ملک هیچگونه مشکلی نداشت و ما در تاریخ ۹۸/۰۷/۲۸ ملک را استعلام ثبت اسناد کردیم و متوجه شدیم که ملک خریداری شده یک بار در تاریخ ۹۸/۰۷/۱۰ و ۹۸/۰۷/۲۴ توقیف دادگاه شده است و ما پس از آن با فروشنده صحبت کردیم گفتند شما باید شکایت آن شخص که با خود فروشنده مشکل دارد را کنید که ما مخالفت کردیم و حتی حاضر به برگرداندن پول ما نشد و پس از آن ما فروشنده و بنگاه دار که با هم دوست بودند را شکایت کردیم که پول مان را برگردانند اما متاسفانه دادگاه حکم تبرئه فروشنده را داده است لذا از شما خواهشمند است که من را راهنمایی بفرمائید از چه طریقی می توان اقدام کنیم. با تشکر

    1. درود بر شما
      این توقیف از دو حالت خارج نیست یا:
      اول-بابت مطالبات اشخاص ثالث از سوی دادگاه توقیف شده است در این حالت باید با تقدیم دادخواست رفع توقیف در قالب معترض ثالث به استناد مبایعنامه ای که قبل از توقیف در اختیار دارید مالکیت خود را ثابت کنید و در صورت احراز مالکیت شما قبل از توقیف ، دستور رفع توقیف از ملک داده خواهد شد.
      دوم-توقیف ملک بابت وثیقه یا همان ضمانت فروشنده از متهمی بوده در این صورت فروشنده مرتکب جرم معرفی مال غیر به جای مال خود شده که از طریق شکایت کیفری قابل تعقیب است
      در صورت نیاز به مشاوره جهت تنظیم دادخواست یا پذیرش وکالت با شماره ۰۹۱۲۱۹۷۲۹۰۶ تماس بگیرید

  33. سلام ، ممنون از اذیتتون
    یه سوال داشتم
    ایا دادگاه می تونی ملکی که شکایت ازش شده و پرونده شکایتش در جریان رو از طریق مزایده بفروشه؟

  34. سلام ، ممنون از سایت خوبتون
    یه سوال داشتم
    ایا دادگاه می تونی ملکی که شکایت ازش شده و پرونده شکایتش در جریان رو از طریق مزایده بفروشه؟

    1. درود بر شما
      اگر ملک دارای سند رسمی باشد و دستور جلوگیری از نقل و انتقال پلاک ثبتی ملک صادر نشده باشد و در دفتر املاک اداره ثبت عمل نشده باشد بله امکان دارد اگر می خواهید جلوی مزایده را بگیرید باید دستور توقف عملیات اجرایی و مزایده را بگیرید. همکاران ما در صورت لزوم آمادگی پذیرش وکالت یا تنظیم دادخواست را دارند.

  35. سلام ممنون از مطالب و راهنمایی هاتون….خاله من زمین قولنامه ای که کد رهگیری داره رو بابت گرو نزد اقایی گذاشته و در دو نوبت از خاله من رسید دریافت کرده که اگه تا تاریخ قید شده پول رو برنگردونه زمین متعلق به اقا میشه و حق فروش داره…این پولی هم که پرداخت کرده به عنوان قرض الحسنه عنوان شده ولی پول نزول بوده که جوری تنظیم کرده تو دادگاه نشه ثابت کرد نزول داده شده و ڄند نفری هم امضا کرده…پولی که چند سال پیش گرفته شده اندازه سه دونگ زمین هم نمیشه..در حال حاضر هم کد رهگیری به اسم خالم هست و با همون قولنامه دست نویس این اقا اقدام به فروش شش دونگ زمین کرده …ایا با این وضعیت حق فروش داره این اقا بدون اجازه و امضا خالم ….و ما چگونه میتونیم مدارک زمین رو پس بگیریم…اگه راه حلی داره ممنون میشم راهنمایی کنید…تاریخ قولنامه دست نویس هم تقریبا برای ۷ سال پیش هست…ممنون و خدا قوت

    1. درود بر شما
      متاسفانه مشابه مورد شما کم نداریم،معمولا در چنین مواردی طرف علاوه بر قولنامه / مبایعنامه ، وکالتنامه محضری هم می گیرد که اگر لازم شد بتواند ملک را به نام خود یا دیگری بنماید.علی ایحال آنچه مسلم است این بده بستان مالی در قالب بیع شرط روی داده است.بیع شرطی هم مورد حمایت قانون است و اگر فروشنده در مهلت تعیین شده وجوه دریافتی را پس ندهد ملک متعلق به خریدار خواهد شد.
      تنها راهی که برای خاله شما باقی می ماند تقدیم دادخواست ابطال قولنامه/ بیعنامه ، ابطال وکالتنامه(اگر داده باشد) و ابطال سند یا اسناد رسمی انتقال ملک به نزول گیرنده یا اشخاص ثالث به دلیل ربوی بودن معامله است.منتها باید ربوی بودن را بتواند ثابت کند.
      مهمترین دلایل اثباتی می توانند:
      -شهادت حداقل دو مرد یا یک مرد و دو زن و یا دو زن بعلاوه قسم خاله شما
      -ارائه تامین دلیل ماخوذه از شورای حل اختلاف مبنی بر اینکه ارزش ملک در زمان تنظیم قولنامه به مراتب بیشتر از قیمت درج شده در آن بوده است.
      -ارائه مدارک مربوط به پرداخت سود ماهانه وجه دریافتی از نزول گیرنده
      در صورت تمایل و به منظور تداوم ارائه خدمات و تامین هزینه های سایت لطفا مبلغ ۵۰ هزارتومان به شماره کارت زیر واریز فرمایید.
      ۶۳۶۲۱۴۱۰۸۲۶۳۱۴۰۰ حمید محمدی

  36. با سلام و خداقوت خدمت شما
    بنده ملکی را فروخته که نیمی از ثمن آن پرداخت نشده و با توجه به انتقال سند به نام. خریدار،خریدار ملک را در رهن بانک گذاشته و اکنون با توجه به گرفتن حکم از دادگاه برای بقیه ثمن ملک چون ملک در رهن میباشد اقدامی میتوانم انجام دهم؟درخواست راهنمایی داشتم
    از کار بسیار با ارزش تان صمیمانه تشکر میکنم و خداوند عوض تان دهد.

    1. درود بر شما
      شما بایت مطالبات ناشی از بقیه ثمن معامله که حکم هم گرفتید نخست سراغ شناسایی و توقیف سایر اموال مدیون بروید سپس در صورت عدم شناسایی درخواست توقیف مازاد سند رهنی همان ملک را کنید چون در هر حال سند رهنی قانونا تنظیم شده و ملکی که در رهن بانک هست رو نمی تونید برگردونید. بعبارت دیگر به واحد اجرای شعبه صادر کننده حکم مراجعه کنید و درخواست صدور اجراییه بدید واحد اجرا مبادرت به شناسایی اموال قابل توقیف مدیون خواهد کرد اگر ارزش ملک بیش از مبلغ بدهی مدیون به بانک باشد همان ملک بابت مطالبات شما توقیف خواهد شد منتها تا زمانی که ملک در رهن بانک هست کاری نمی توانید بکنید. تنها راه باقیمانده در خواست اعمال قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی یعنی بازداشت مدیون را کنید البته اگر مال قابل توقیفی از ایشان سراع نداشتید.

  37. سلام یه سوال داشتم خواهشا … مادر من ملکی را توقیف کرده چگونه میتواند بفروشد ایا باید با توقیفنامه به محظر رود و بفروشد ؟ممنون

    1. درود بر شما
      توقیف ملک از طریق دادگاه صورت گرفته که احتمالا متعاقب صدور یک حکمی بوده بنابراین از طریق دادگاه عملیات اجرایی صادر خواهد شد و با فروش آن مطالبات مادر شما وصول خواهد شد

  38. سلام در دادگاه یک زمین رو برای مطالبه من گذاشته اند که مزایده مرحله دوم برگذار میشود و حالا فهمیدم که قبلاً طرف من اون زمین رو وکالتی به و دانگی به چند نفر فروخته ایا زمین به من تعلق میگیره ؟

    1. درود بر شما
      اگر تمامت ششدانگ زمین پیش از بازداشت به غیر واگذار شده باشد بنابراین امکان استیقاء مطالبات شما وجود ندارد البته مدعی یا همان خریدار ثالث باید این موضوع را ثابت کند اما اگر با فرض تعلق زمین به ثالث قبل از بازداشت کمتر از ششدانگ واگذار شده باشد از محل مازاد آن مطالبات شما قابل وصول خواهد بود

  39. سلام وعرض ارادت یک واحد مسکونی مشارکت با شخصی به صورت سه دانگ سه دانگ داشتم طبق مشارکتنامه مشاع شریکم علیرغم اینکه املاک دیگری جهت معرفی بدهیش برای مزایده موجود بوده ملک مسکونی محل زندگی من سه دانگش آنهم مشاع که هنوز شریکم سهم شراکتم که دو واحد بوده یک واحد سهم من رو بدون اذن بنده فروخته وسه دانک واحد دوم سهمم را طبق مشارکتنامه روز اول که ملک زمین بوده وهنوز تبدیل به چهار واحد نشده بود جهت مزایده معرفی کرده یعنی بنده از دو وحد سهمم مالک سه دانگ یک واحد شدم آیا میشود از قاضی شاکی شوم که به دادخواست من توجه نکرده

  40. سلام وعرض ارادت یک واحد مسکونی مشارکت با شخصی به صورت سه دانگ سه دانگ داشتم طبق مشارکتنامه مشاع شریکم علیرغم اینکه املاک دیگری جهت معرفی بدهیش برای مزایده موجود بوده ملک مسکونی محل زندگی من سه دانگش آنهم مشاع که هنوز شریکم سهم شراکتم که دو واحد بوده یک واحد سهم من رو بدون اذن بنده فروخته وسه دانک واحد دوم سهمم را طبق مشارکتنامه روز اول که ملک زمین بوده وهنوز تبدیل به چهار واحد نشده بود جهت مزایده معرفی کرده یعنی بنده از دو وحد سهمم مالک سه دانگ یک واحد شدم آیا میشود از قاضی شاکی شوم که به دادخواست من توجه نکرده قبلاً عنوان نشده در سایت

    1. درود بر شما به
      در قانون تاسیس حقوقی به نام حق شفعه پیش بینی شده که می گوید اگر شریک مال غیر قابل تقسیم دقت کنید غیر قابل تقسیم بخواهد سهم خود را بفروشد اول باید به شریک دیگرش پیشنهاد فروش بدهد اگر نخرید آنوقت می تواند به ثالث بفروشد فرقی هم نمی کند که از طریق مزایده و معرفی ملک به دادگاه و بابت پرداخت بدهی باشد یا شخصا بخواهد بفروشد آن طور که بیان نمودید ظاهرا در عالم خارج سهام شما از واحدها مشخص است منتها اسناد مالکیت به صورت مشاعی است بنابراین اگر قابل تقسیم باشد نمی توانید مانع شوید اما اگر یک واحد متعلق به دو نفر باشد می توانید اعمال حق شفعه کنید و خودتان در جریان مزایده بردارید. البته با قیمت کارشناسی

  41. سلام من برای مهریه یه زمینی از همسرم توقیف کردم،همسرم تو دادگاه یه مدرکی اورد که مثلا زمین رو فروخته،بالاش نوشته بود وکالت فروش،مهر دفترخونه هم داشت،تاریخش هم مال چند سال پیش از شکایتم بود، اما قاضی قبول نکرد و گفت که زمین رو کارشناسی کن ،الان که مراحل مزایده داره انجام میشه یه خانومی از من شکایت کرده که زمین متعلق به اونه،میخواستم بدونم اون خانوم چه مدرکی باید داشته باشه که دادگاه رای رو به نفع اون بده؟ تو سند، زمین به نام همسرمه..ممنون میشم اگر پاسخ بدید.

  42. درود بر شما
    اساسا وقتی مالی توقیف می شود هر شخص ثالثی می تواند در صورت داشتن ادعای حقی به توقیف انجام شده اعتراض کند صرفنظر از هر تصمیمی که قبلا در خصوص اقدامات شما گرفته شده شما می توانید دادخواست اثبات مالکیت و الزام به تنظیم سند ، دستور توقف عملیات اجرایی و رفع بازداشت از پلاک به طرفیت تمامی مالکین از جمله سازنده مطرح نمایید لذا در صورتی که محرز شود پیش از توقیف سهام سازنده شما مالک این سهام بوده و شده اید دستور رفع بازداشت صادر خواهد شد مگر اینکه مالک و یا همان طرف قرارداد مشارکت در ساخت دادخواست فسخ قرارداد مشارکت در ساخت داده باشد و اساسا قرارداد مشارکت در ساختی که مبنای فروش واحد به شما بوده منتفی شده باشد که در این صورت چون فرض بر این است که سازنده حقی نداشته که بخواهد واحدی به کسی بفروشد شما نمی توانید رفع بازداشت بخواهید و بایستی با مالکان مذاکره کنید

  43. در سال ۸۷ یک دستگاه آپارتمان با مبایع نامه خریدم فروشند جهت انتقال سند در تاریخ ۲۰ ۱۲ ۸۹ خلف وعده نموده واقدام به طرح دعوی علیه وی نمودم الزام به تنظیم سند رای صادر شده چون متواری شد بدهی پایانکار شهرداری را نقدآ پرداخت کردم حال شهرداری اپارتمان اینجانب را به دلیل بدهی واحدهای دیگر بازداشت نموده ومزایده گذاشته در۶صورتی که واحدهای دیگر متضامنا تعهد نموده بدهی خود را پرداخت کنند ولی همکاری نمی کند وشهرداری از دستور قضایی استنکاف مینماید تکلیف چیست

    1. درود بر شما
      اسناد مالکیت خود نسبت به واحدتان را ( مبایعنامه + آراء دادگاه ) به شهرداری ارائه نمایید و اعلام کنید که سهم بدهی واحد خود را پرداخت نموده اید و اساسا طرف حساب شما نیستید هرچند شهرداری ملک را می شناسد علی ایحال درخواست خود را به شهردار منطقه و رونوشت را به ناحیه و واحد حقوقی ارایه کنید قانونا حق ندارند.

  44. با سلام و وقت بخیر
    ملکی سه طبقه که سند آن هنوز تفکیک نشده و کل سه طبقه یک سند دارد، با ارزش بالای ۴ میلیارد به دلیل بدهی حدود دو میلیارد توقیف شده است. تفکیک سند این ملک در مراحل پایانی خود بوده که الان با توقیف شدن سند، اداره ثبت ادامه کار رو انجام نمیده. با توجه به اینکه یکی از این سه طبقه محل زندگی محکوم علیه و جز مستثنیات دین میباشد آیا میتوان اجازه ادامه کار تفکیک ملک را از دادگاه درخواست کرد و دادگاه این اجازه را به صاحب ملک میدهد یا خیر؟ به این منظور که یک سند به سه سند تبدیل شود و سند محل زندگی شخص آزاد و مابقی سندها به نفع محکوم له توقیف شود
    با تشکر

    1. درود بر شما
      متاسفانه خیر چون تا پیش از تفکیک ، سند مالکیت مشاعی محسوب می شود و وقتی این سند مشاعی توقیف شده باشد نمی توان پیش از رفع بازداشت و یا رفع توقیف دستور ادامه انجام عملیات تفکیک را از دادگاه گرفت و اقدام اداره ثبت در توقف عملیات تفکیک کاملا قانونی است.

  45. سلام، وقت بخیر. همسرم مال ارثی داره که حدود نیم دنگ آن به خاطر بدهی برادرشون توقیف شده. از چه طریقی میشه در دادگاه شکایت کرد که خونه به فروش بره و سهم برادر همسرم به منظور طلب به حساب دادگاه ریخته شه؟ پیاپیش سپاسگزارم

    1. درود بر شما
      دادخواست تقسیم و مطالبه سهم الارث با حفظ حقوق ذینفع در دادگاه حقوقی مطرح نمایید مشخصات توقیف کننده حتما به عنوان خوانده دعوی قید شود.البته راهکار دیگری هم هست و آن پرداخت طلب توقیف کننده و رفع بازداشت و سپس فروش ملک با همکاری و موافقت سایر وراث از جمله ورثه بدهکار

  46. با سلام بنده سال ۱۳۹۲ زمینی را بصورت قولنامه ای خریداری کردم و سال گذشته نمی دونستم که هنوز سند مشاع به نام فروشنده اولی نیست و به گفته خودش این زمینها رو پدرش از یک بنده خدای دیگه خریده و حالا هر دو فوت شده اند و تا امروز هم فقط راست یا دروغ میگن ما پیگیر بنام زدن زمینها هستیم و این زمین ها از نظر شهرداری بابت تفکیک و یا جواز ساخت هیچ مشکلی ندارن ولی فقط بنام مالک اول نیستن من باید چه شکایتی و به کجا شکایت بکنم

    1. درود بر شما
      باید به طرفیت فروشنده و سایر مالکین پیشین قولنامه ای تا برسید به کسانی که سند قطعی به نامشان هست دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی در دادگاه عمومی حقوقی و از طریق دفاتر خدمات قضایی مطرح نمایید توصیه می کنم حتما از راهنمایی وکیل مجرب استفاده کنید. تیم حقوقی ان لاین وکالت می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

  47. باسلام و احترام
    از زبان یکی از بستگان این اتفاق را تعریف می کنم خواهشمند است راهنمایی بفرمایید
    در سال ۹۲ سند باغی را با دریافت مبلغ ۴۰میلیون از شخصی به مبلغ ۸۰ میلیون در رهن همان شخص بردم و آن شخص از من یک وکالت بلاعزل گرفت در داخل سند قیدنمود که سند در رهن است و در همان سال به علت بدهی به شخص دیگر آن شخص سند باغ را توقیف نمود در سال ۹۳ چون نتوانستم بدهی ام را بدهم شخص اول با دادن همان وکالت به نفر دوم جهت گرفتن طلب از من اقدام نمود ولی چون بنده در زندان بودم نتوانست و بعد از گذشت ۳۵ روز نفر دوم استعفای وکالت نمود حال بعد از گذشت ۷ سال اینجانب با مراجعه به طلبکاران و متوجه شدم آن شخصی که ۳۵ روز وکالت در اختیارش بوده باغ مرا فروخته و دو بار نقل و انتقال انجام شده و شخصی جدید در آنجا ساکن شده و در حال حاضر آیا با توجه به وکالتی که داده بودم آیا با صلح با طلبکاران رهنی و توقیفی به باغ می رسم ؟یا خیر؟
    ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید

  48. با سلام و تقدیر از زحمات و راهنماییهای ارزنده
    مواردی که مطرح شد در مورد انتقال (منافع) ملک بازداشتی صنعتی هم صادق است؟ توضیح: شریک سابق ما ، بدون اطلاع و اذن مالک ( همسرم) یک ملک صنعتی تحت بازداشت دادگاه حقوقی را به اجاره واگذارکرده و منافع و اجاره بهارا نیز خود به تنهایی و بدون اطلاع و پرداخت به مالک واقعی، استفاده نموده است. حال، امین مال بازداشتی ( امین محکوم له دادگاه حقوقی) ، اقدام به طرح شکوائیه انتقال مال غیر علیه ما ( مالک ملک بازداشتی) نموده و استناد به وکالتنامه دستی و عادی نموده است که موجر و انتقال دهنده فوق، قبلا به موجر وکالت دستس داده بود که وی مجاز به راه اندازی و اجاره ملک می باشد.
    و لذا شاکی ، به جای شکایت مستقیم علیه انتقال دهنده ( موجر) که بدون اذن و اطلاع مالک و بدن پرداخت وجه به او، اقدام به اجاره دادن ملک نموده، به جای موجر، علیه همسر بنده به دلیل دادن وکالت اجاره شکایت نموده.
    با توصیفات فوق، آیا اتهام انتقال مال غیر ، به مالک ( همسر بنده) وارد و قابل اثبات است؟ سپاس و احترام مجدد

    1. درود بر شما
      بله فرقی نمی کند
      قانون چه می گوید: توجه کنید-ماده ۶۶۳ قانون مجازات اسلامی
      هر کس عالماً در اشیاء و اموالی که توسط مقامات ذیصلاح توقیف شده است و بدون اجازه دخالت یا تصرفی نماید که منافی با توقیف ‌باشد ولو مداخله‌کننده یا متصرف مالک آن باشد به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
      بنابراین
      اولا -متهم وقتی محکوم می شود که عالما در مالی که توسط مقام قضایی توقیف شده دخل و تصرف کند طبق فرمایش شما همسرتان اطلاعی از اقدام شریک تان نداشته است مخصوصا اگر تاریخ وکالت نامه اعطایی پیش از دستور توقیف ملک بوده باشد
      ثانیا -قانون گذار شرط کرده اگر دخل و تصرف منافی یا در تعارض با توقیف باشد بنابراین ممکن است ، به تشخیص مقام رسیدگی کننده ، صرف اجاره دادن منافاتی با حقوق ناشی از توقیف نداشته باشد چرا که غالب آرایی که در این خصوص صادر شده اند شامل فروش بوده و اگر مدت اجاره تا پیش از تملک نهایی مال توقیف شده به سر بیاید ضرری متوجه ذینفع توقیف نمی شود. نتیجه اینکه خیلی نگران نباشید.

  49. با سلام و درود فراوان
    در صورت امکان بفرمایید که ملکی که توسط همسرم یک فرد به عنوان مهریه توقیف شده باشد خانمی که ملک را تئقیف کرده میتواند ملک را بفروشد ؟

  50. با سلام
    ما ۵ماه پیش زمینی را معامله کردیم و متاسفانه استعلام از اداره ثبت نگرفتیم و بعد از پرداخت یک سوم پول معادل ۷۵۰میلیون تومان متوجه شدیم ملک توقیفی است. و بازداشت است بدلیل چک بی محل فروشنده ملک.
    مالک در ابتدا میگفت مشکل حل می شود اما تا بحال این اتفاق نیوفتاده است.
    این را میدانم معامله ملک توقیفی باطل است. اما آیا ما میتوانیم پول خود و علاوه بر آن خسارتی از فروشنده ملک توقیفی بگیریم؟ و آیا در دادگاه حق را به ما می دهند؟ما به پولمان برسیم یا یکی دیگر از اموال ایشان را توقیف کنیم؟
    خواهش میکنم کمکمان کنید سرمایه مان نابود شده…

    1. درود بر شما
      اگر فروشنده دارا باشد یقنا به اصل پول و خسارت آن خواهید رسید.
      منتها دو راه پیش رو دارید:
      نخست-بررسی کنید ملک مذکور بابت چه مبلغ بدهی فروشنده توقیف شده اگر به میزان بدهی شما بابت پرداخت باقی بهاء زمین هست طی توافقی مکتوب با فروشنده بدهی فروشنده را به طلبکار بدهید و دستور رفع توقیف ملک را بگیرید و زمین را تملک کنید.
      دوم-اگر طلب توقیف کننده بیش از باقیمانده بدهی شما به فروشنده است و هیچ راه دیگری برای تملک زمین ندارید در این حالت:
      الف-به جرم فروش مال توقیفی از فروشنده شکایت کیفری کنید و همزمان
      ب-دادخواست فسخ قرارداد و استرداد وجوه پرداختی و جبران کلیه خسارات توام با صدور قرار تامین خواسته علیه فروشنده مطرح نمایید.
      امید که گام نخست اجرائی شود.
      در صورت صلاحدید آماده قبول وکالت هستم
      حمید محمدی وکیل پایه یک دادگستری با بیش از ۲۵ سال سابقه وکالت ۰۹۱۲۱۹۷۲۹۰۶

  51. سلام لطفا این دوتا سوال را جواب دهید.
    اگر برای وصول مطالبات یک واحدآپارتمان از مدیون توقیف گردد

    الف)حکم فروش آپارتمان توقیف شده مستند به مواد قانونی، خصوصا مواد ثبتی چیست؟

    ب)آیا توقیف عین مال مستلزم بازداشت منافع ان نیز خواهد بود؟ مستند پاسخ دهید.

    لطفا سریعتر جواب دهید. خیلی ممنون.

    1. درود بر شما
      پاسخ سئوال الف) طبق ماده ۶۶۳ قانون مجازات اسلامی : ” هر کس عالماً در اشیاء و اموالی که توسط مقامات ذیصلاح توقیف شده است و بدون اجازه ،دخالت یا تصرفی نماید که منافی با توقیف ‌باشد ولو مداخله‌ کننده یا متصرف مالک آن باشد به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد . ”
      پاسخ سئوال ب) خیر توقیف اموال غیرمنقول در جریان وصول مطالبات محکوم له به صورت اسنادی است تا زمان انجام مزایده و تملک توسط برنده مزایده از این رو این توقیف هیچ منافاتی با استفاده و بهره برداری از مال توقیف شده نیست.

    2. درود بر شما
      پاسخ سئوال اول – فروش مال بازداشتی یا توقیف شده #جرم و حبس دارد. معامله انجام شده قابل #ابطال است
      توصیه می کنم حتما این مقاله را بخوانید👇
      http://onlinevekalat.com/?p=1606
      تمام مستندات قانونی قید شده است☝️
      پاسخ سئوال دوم-خیر مالک تا زمان اتمام تشریفات و انتقال مالکیت می تواند از منافع آپارتمان استفاده کند. (ماده ۱۰۳ قانون اجرای احکام مدنی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *