باورهای غلط

http://onlinevekalat.com/?p=5736

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

باهم بیاموزیم

پرسش

چنانچه از کسی شکایت کنیم و نتوانیم ادعای خود را ثابت کنیم و طرف مقابل اعاده‌ حیثیت کند محکوم می‌شویم؟

پاسخ: خیر

چون دادگاه محل تظلم خواهی و رسیدگی به شکایات است. طرح شکایت حق شاکی است و وظیفه‌ دادگاه بررسی آن است. عدم اثبات شکایت و اتهام  مسئولیت کیفری برای شاکی ندارد مگر تحت شرایط خاص مانند اینکه به کسی اتهام دزدی بزنیم و برخلاف واقع در شکایت مدعی شویم که شخصا ناظر سرقت توسط متهم بودیم و متهم دلایلی ارائه نماید که در آن روز اساسا در محل سرقت نبوده است.

پرسش

آیا پدر و مادر (مورث) می‌توانند فرزند خود را از ارث محروم کنند؟
پاسخ خیر

هیچ کس نمی‌تواند یک یا چند نقر از وارث خود را از ارث محروم کند. وصیت نامه‌ یا تصمیم گیری متوفی قبل از مرگ فقط در مورد یک سوم میراث معتبر است.مگر اینکه متوفی پیش از مرگ اموال خود را به سایر ورثه منتقل نموده باشد و مالی برای بعد از مرگ خود باقی نگذاشته باشد.
البته اگر وارثی مورث خود را عمدا به قتل برساند از ارث محروم می‌شود به عبارت دیگر قتل عمد مانع ارث بردن قاتل از مقتول می شود و قتل غیرعمد مانع از توارث نیست.

پرسش

اگر گواهینامه‌ رانندگی نداشته باشیم و بر اثر تصادف باعث مرگ کسی شویم مرتکب قتل عمد شده و مجازات آن قصاص است؟
پاسخ خیر

رانندگی بدون گواهینامه صرفا یک تخلف است که موجب یک سری مجازات ها و محرومیت ها می گردد. اگر بدون گواهینامه باعث تصادف منجر به فوت شویم علاوه بر پرداخت دیه قاضی مکلف است به حکم قانون راننده متخلف را به مجازات زندان مقرر در قانون محکوم کند. در تصادف منجر به مرگ حتی اگر گواهینامه هم داشته باشیم ممکن است  به تشخیص قاضی علاوه بر پرداخت دیه به زندان هم محکوم شویم.

پرسش

آیا دیه‌ ماه‌های حرام دوبرابر است؟
پاسخ خیر

 در ماه‌های حرام میزان دیه فقط یک سوم بیشتر از سایر ماه‌هاست. واین افزایش دیه که به آن تغلیظ دیه می گویند فقط شامل قتل می شود و شامل جراحات نمی گردد آن هم در صورتیکه صدمه و مرگ هر دو در یکی از ماههای حرام رخ دهد . ماه‌های حرام عبارتند از : ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب.

پرسش

آیا حضانت فرزند همیشه با پدر است؟
پاسخ خیر

لازم به ذکر است حضانت هم حق و هم تکلیف والدین است که تا هفت سالگی اولویت حضانت فرزند ( چه دختر و چه پسر ) با مادر است. بعد از 7 سالگی با پدر خواهد بود. حتی اگر پس از 7 سالگی پدر صلاحیت نگهداری از فرزند نداشته باشد، حضانت فرزند به مادر سپرده خواهد شد. بنابراین مبنای سپردن حضانت و نگهداری فرزند رعایت مصلحت و غبطه فرزند است.

صفر تا صد پرسش و پاسخ ها مربوط به حضانت در لینک زیر

https://onlinevekalat.com/?p=4794 

پرسش

آیا برای اعدام قاتلی که عمدا کسی را کشته است باید مبلغی پرداخت شود ( حق تیر یا طناب )؟
پاسخ خیر

برای اعدام قاتل نیاز به پرداخت هیچ مبلغی نیست مگر اینکه قاتل مرد و مقتول زن بوده باشد که در اینصورت اولیاء دم مقتول برای اجرای قصاص باید نصف دیه کامل را به قاتل پرداخت نمایند از این جهت که دیه زن نصف دیه مرد می باشد . و این مبلغ به قاتل تعلق می گیرد نه دولت .

پرسش

آیا برای کیفری شدن چک باید چک در همان روزی که تاریخ چک در آن قید شده برگشت بخورد؟
پاسخ خیر 

شکایت کیفری فقط نسبت به چکی ممکن است که به روز باشد یعنی تاریخ صدور و تاریخ سررسید چک یک روز باشد . منتهی در این مورد لازم نیست چک همان روز به بانک ارائه شده و در صورت فقدان موجودی گواهی عدم پرداخت به تاریخ همان روز از بانک دریافت گردد . بلکه دارنده چک به روز برای وصول وجه چک شش ماه فرصت دارد به بانک مراجعه کند و در صورتی که پس از مراجعه به لحاظ فقدان موجودی منجر به صدور گواهی عدم پرداخت گردد شخصی که گواهی عدم پرداخت به نام او صادر شده شش ماه فرصت دارد تا طرح شکایت کیفری نماید.

بنابراین دو تا مهلت شش ماهه برای طرح شکایت کیفری چک وجود دارد نخست ظرف مدت شش ماه از سررسید چک به بانک ارائه و گواهی عدم پرداخت دریافت گردد و دوم اینکه ظرف شش ماه از تاریخ صدور گواهی مذکور شکایت کیفری مطرح گردد در صورت عدم رعایت مواعد فوق باید دادخواست حقوقی مطرح گردد.

پرسشهای خود را می توانید در بخش پرسش و پاسخ یا ذیل هر مقاله مطرح نمایید. در اسرع وقت پاسخ ارائه خواهد شد.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

سوالات حقوقی خود را از ما بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *