پلمپ اماکن توسط مامورین شهرداری

http://onlinevekalat.com/?p=3896

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

 

در این مقاله به موضوع پلمپ اماکن توسط مامورین شهرداری می پردازیم

به کرات اشخاص به دفاتر وکلا مراجعه و در خصوص پلمپ واحدهای مسکونی ، اداری و تجاری خود از سوی شهرداری معترض بوده و درخواست رسیدگی و پی گیری موضوع و رفع مشکل پیش آمده را می نمایند.

پیش از ورود به این موضوع که، چه راهکار یا مسیری پیش پای چنین مراجعانی وجود دارد تا مشکلات ایشان بر طرف گردد، لازم می دانم در ابتداء بیان نمایم که برخی مراجع صلاحیت دار به حکم قانون می توانند دستور پلمپ واحدهای مسکونی، تجاری و اداری را صادر نمایند و مامورین و ضابطین تعریف شده در همان قانون مکلف به اجرای دستور صادر شده و پلمپ این واحدها هستند.

قاعدتا چناچه کسی پلمپ قانونی صورت گرفته را که ممکن است به اشکال مختلف بسته به محل اجرای دستور پلمپ متفاوت باشد را نادیده بگیرد و خودسرانه از محل فک پلمپ نماید مشمول مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات گردد.

ماده 543 قانون مذکور بیان می دارد:“هرگاه محلی یا چیزی برحسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمپ شده باشد و کسی عالما و عامدا آنها را بشکند یا محو نماید یا عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمپ تلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.و…”

همانطور که از متن قانون مشاهده می شود فک پلمپی مشمول مجازات است که قانونی صورت گرفته باشد.بعبارت دیگر اگر پلمپ صورت گرفته بدون حکم یا مجوز قانونی مقام صالح انجام شده باشد فک پلمپ جرم نیست.

اقدامات مامورین شهرداری در پلمپ واحدهای یاد شده تا زمانی از حمایت قانون برخوردار است که قانونی صورت گرفته باشد.

حال ممکن است سئوال شود

مگر مامورین شهرداری به صورت غیرقانونی هم محلی را پلمپ می کنند؟

متاسفانه پاسخ این سئوال مثبت است.بکرات در سطح شهرها می بینیم بعضا بلوک ها یا دیوارهای سیمانی یا گچی پیش ساخته در مقابل محل کسب یا اماکن مسکونی مردم قرارمی گیرد که  منظره شهرها را بسیار زشت می نمایند صرفنظر از اینکه در اغلب موارد این اقدام شهرداریها متعاقب حکم قانونی صادره از مرجع صالح است و جا دارد شهرداریها با توجه به قوانین موجود که تاکید برحفظ زیبایی شهرها دارند راهکار مناسب دیگری پیدا نمایند در مواردی هم مامورین شهرداری بدون آنکه قانونا مجوز این کار را داشته باشند به منظور اجبار مالک یا ذینفع جهت تعیین تکلیف وضعیت تخلفات ملکی مبادرت به تعبیه این موانع می نمایند.

آمار زیاد پرونده های که در دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع رسیدگی به شکایات مردم از دستگاههای دولتی مطرح می گردد گواه این موضوع است.

باید بدانیم اقدامات شهرداری ها در پلمپ واحدهای مسکونی و تجاری و اداری حوزه شهری زمانی از حمایت قانون برخوردار است که حکم قانونی طبق قانون شهرداریها از سوی ماده صد صادر شده باشد.

 

در قانون شهرداریها

که مصوب 11/ تیر 1334 و با اصلاحیه های بعدی است در ماده صد آن که مصوب 27/11/1345 می باشد صراحتا تاکید شده مامورین شهرداری، در صورت مشاهده یا اطلاع از تخلفات ساختمانی خلاف پروانه صادره ،موضوع را به کمیسیون مقرر در این ماده ارجاع دهند و درصورت صدور حکم به تعطیلی محل موضوع تخلف، مکلف به اجرای حکم و پلمپ آن هستند.

البته لازم به ذکر است که در صدر این ماده بیان شده که مامورین شهرداری می توانند از عملیات ساختمانی ساختمان های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه اعم از اینکه در زمین محصور یا غیر محصور باشد جلوگیری نمایند.

بنابراین اگر تخلفات ساختمانی از هر نوع آن  قبلا انجام شده باشد مامورین شهرداری تنها مکلفند مراتب را جهت رسیدگی به کمیسیون ماده صد یاد شده ارجاع دهند و منتظر صدور حکم این کمیسیون باشند و تا زمانی که کمیسیون مذکور حکم به تعطیلی محل نداده باشد و حکم مذکور مراحل قانونی خود را جهت قطعی شدن طی نکرده باشد حق ندارند خودسرانه مبادرت به تعطیلی یا پلمپ محل یاد شده نمایند.در غیر اینصورت و عدم رعایت تشریفات یاد شده مامورین شهرداری هم از نظر مسئولیت مدنی و هم کیفری باید پاسخگو باشند.

حال

چنانچه مامورین شهرداری بدون آنکه حکمی بر تخریب یا تعطیلی محل مورد تخلف وجود داشته باشند مبادرت به پلمپ غیر قانونی نمودند به عنوان مالک یا ذینغ چه اقدامی می تواند انجام داد؟

مالک یا ذینغ چنین ملکی می تواند به جرم ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق از مامورین شهرداری اعم از مجری و صادر کننده دستور  شکایت کیفری نماید علاوه بر آن می تواند بابت خسارت احتمالی که به وی وارد شده دادخواست حقوقی جبران ضرر و زیان وارده را بدهد.

سئوال دیگری که دراینجا ممکن است مطرح گردد این است که اگر مالک یا ذینفع، خودسرانه پلمپ یا مانعی که برای استفاده از ملک، توسط شهرداری، بدون وجود حکم مقام صلاحیت دار تعبیه شده را بردارد یا اصطلاحا فک پلمپ نماید تعقیب کیفری و مجازات خواهد شد؟

پاسخ این سئوال منفی است.چون همانطوریکه در بالا بیان شد فک پلمپی قابل مجازات و تعقیب است که اصل پلمپ و بلوک سیمانی تعبیه شده قانونا صورت گرفته باشد لذا مالک یا ذینفع در این مورد محاکمه و تعقیب قضایی نخواهد شد.

امید است مسئولین محترم شهرداریها که زحمات زیادی برای آرامش شهروندان متقبل می شوند بیش از گذشته مطیع و مجری قانون باشند.

در این مقاله به اختصار به این موضوع پرداختیم که آیا مامورین شهرداری حق پلمپ اماکن را دارند؟

کلید واژه: شهرداری، پلمپ اماکن ، ماده صد، بلوک سیمانی و گچی ، مسئولیت کیفری و مدنی ، تخلف

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

سوالات حقوقی خود را از ما بپرسید

۸۳ پاسخ

      1. سلام وخسته نباشید فراون
        بنده مستاجر ملکی هستم که بدون مجوز حدودا چهار سال پیش ساخته شده، مغازه بنده یک مغازه کافینتی هست که خودم توی این چند ماهی که شروع به کار کردم پروانه کسب نداشتم،حالا بدلیل تخلف مالک اصلی (ساخت غیرقانونی) مغازه پلمپ شده و فقط به مالک تذکر دادن و در طول این چند ماه به من مستاجر هیچ تدکری بابت جابجایی داده نشده؟ایا شهرداری موظف نبود به بنده هم تذکر قبلی میداد؟قانونی در این رابطه وجود داره؟و سوال دوم:مغازه با بلوک سیمانی پلمپ شده و هیچ بنری روی آن نصب نشده که این ملک بدلیل تخلف صاحب ملک پلمپ شده؛آیا بنده میتونم از حیث اعتبار و آبرو شکایت کنم قانونی در این رابطه هست؟

        1. درود بر شما
          شهرداری ملک و مالک را می شناسد و با مستاجر از نظر قانونی کاری ندارد.
          شما فقط می توانید به علت تعذر در استفاده از مورد اجاره تقاضای فسخ قرارداد اجاره کنید و بابت خسارات وارده از موجر عارض شوید مگر اینکه در زمان انعقاد عقد اجاره موجر به شما تذکر داده باشد که مغازه اش فاقد کاربری تجاری و مجوز است در این حالت فقط می توانید درخواست فسخ قرارداد نمایید.

  1. با سلام خدمت آقای محمدی عزیز و گرامی
    ممنون از سایت زیباتون و مطالبی که در اختیارمون میزارید ، مطالب سایت شما بسیار کاربردی هست و دانستن حداقل مسائل حقوقی برای همه مفید و شاید الزامی باشد .
    موفق باشید

  2. سلام و خسته نباشید سوالی داشتم ایا ممانعت از پلمپ که توسط شهرداری و شبکه بهداشت یک منطقه انجام شده باشد تحت عنوان اتهامی تمرد در مقابل مامورین دولت قابل مجازات است?

    1. درود بر شما هموطن عزیز
      اگر حکم قانونی صادر شده باشد و ابلاغ شده باشد و نهلت اعتراض گذشته باشد در صورت مقاومت از اجرای حکم پلمپ مصداق تمرد خواهد بود و مجازات دارد و به موجب بند ۳ ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات سه ماه تا یکسال زندان دارد
      پس دو شرط دارد
      اول وجود حکم پلمپ و ابلاغ قانونی و انقضاء مدت اعتراض
      دوم وجود علم و آگاهی مرتکب مقاومت و تمرد
      امیدوارم به پاسختان رسیده باشید ضمنا می توانید ما را در کانال تلگرامی @onlinevekalat همراهی کنید

    2. سلام و عرض ادب،،، سوالی از حضورتون داشتم در مورد اینکه در صورتی که ملکی وجود داشت که صد متر تجاری قانونی دارد و در انتهای ملک که تنها راه دسترسی به آن فضا از طریق ملک تجاریست اقدام به افزایش تجاری داشته باشد(مثلا ده متر) و در صورت امتناع از رفع تجاری شهرداری می تواند کل ملک را پلمپ کند یا فقط می تواند بخشی از ملک را که تخلف داشته را پلمپ نماید ؟
      و نکته دوم اینکه آیا مامور شهرداری می تواند مستقیما و قبل از رسیدن پرونده به ماده صد و بدون اخطار کتبی اقدام به پلمپ واحد تجاری نمایید؟

      1. درود بر شما
        سئوال کمی گنگ و نامفهوم است؟ اگر ملک نوساز و برای ملک پایان کار صادر نشده باشد حق پلمپ کل ملک را خواهد داشت منتها قانونا تا حکم کمیسیون ماده صد نباشد حق این کار رو ندارند اما در عمل شهرداری به بهانه اعمال ماده صد که می گوید شهرداری می تواند جلوی تخلفات ساختمانی را بگیرد مبادرت به پلمپ کل ملکی که تازه ساز هست و پایان کار برایش صادر نشده باشد می نماید

  3. سلام
    چطور بدونم که مجری شهر داری مجوز پلمپ مکانی را دارد ؟ چون مأمور شهرداری بدون هیچ گونه حرفی اومدن و یک کانکس داخل لابی از جنس چوب را پلمپ کردن بدون هیچ حرفی

    1. سلام قانونا باید پلمپ متعاقب یک دستور باشه که به صورت کتبی روی درب محل پلمپ الصاق می شود اگر چنین دستوری مشاهده نمی کنید طی شرحی از شهرداری منطقه یا ناحیه به صورت مکتوب بخواهید علت پلمپ محل رو به شما بگویند اگر بازم پاسخی دریافت نکردید می توانید مستند به نامه ای که در شهرداری ثبت کردید از شهرداری مربوطه به جرم ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق شکایت کنید حتی اگر مطمئن شدید هیچ دستور قانونی یا قضایی مبنی بر پلمپ واحد صادر نشده راسا فک پلمپ کنید

    2. سلام طبق قانون قبل از پلمپ باید اخطاری که متعاقب صدور یک حکمی است داده بشود اگر حکمی صادر نشده پلمپ غیر قانونی است و می توانید فک پلمپ کنید منتها اول مطمئن شوید راهش هم اینست که به صورت مکتوب از شهرداری منطقه مربوطه علت پلمپ را خواستار شوید اگر پاسخی ندادند می توانید به جرم ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق از شهرداری مربوطه شکایت کنید

  4. سلام. من یک انبار کالای تجاری دارم. حالا یک کانکس ۶ متری برای نگهبان خریدم داخل محوطه گذاشتم. شهرداری اومده میگه غیر قانونی هست و باید برداریدش. سوال من اینه که ملک شخصی خودم هست و کانکس چون سیار هست مگه شهرداری میتونه بهش گیر بده؟؟؟

    1. با سلام و با عرض پوزش بابت تاخیر در ارایه پاسخ
      ایجاد هرگونه تغییر در ساختمان اعم از مسکونی تجاری اداری و انبار مستلزم اخد مجوز از شهرداری منطقه است نصب کانکس هم چون نوعی ایجاد یک بنا است تبعا باید با اجازه باشه مثلا ما در بسیاری از ساختمانهای تجاری داریم که در پشت بام می آن اتاقک برای نگهداری وسایل و به حالت انبار نصب می کنند و این نوعی ایچاد بنا است صرفنظر از اینکه به قول شما این گیر منطقی هست یا نه به هر حال گیر شهرداری طبق قانون شهرداری ها قانونی است

  5. با سلام
    منظور از مراجع صلاحیت دار در مورد پلمپ محل کسب توسط شهرداری بعلت بدهی عوارض کسب چیست؟؟ و مراحل پلمپ چگونه است؟؟
    با تشکر از سایت عالی شما که واقعا کمک میکنه به احقاق حقوق مردم

    1. درود و علیکم السلام
      منظور از مراجع صلاحیت دار یکی کمیسیون ماده ۷۷ و دیگری کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری هاست. اولی در مورد محکومیت های مربوط به پرداخت عوارض هست دومین کمیسیون مربوط به تخلفات ساختمانی مضافا اینکه قانون به شهرداریها اجازه داده در صورت عدم پرداخت به موقع عوارض نوسازی ، نسبت به قطع برق و گاز آنها اقدام نماید. براساس ماده ۱۲ قانون نوسازی و عمران شهری چنانچه خانواری عوارض نوسازی ملک خود را در زمان مقرر پرداخت نکند شهرداری پس از گذشت دو ماه و بعد از صدور اخطار می تواند اقدام به قطع برق و سپس گاز خانه مذکور کند.در خصوص عوارض کسب و پیشه درقانون شهرداری به شهرداری ها این اجازه اعطا شده است تا در صورتی که مراحل دادرسی اداری برای کسبه ای که اقدام به پرداخت عوارض مربوطه نکرده اند به پایان رسیده و در نهایت، طرف محکوم به پرداخت عوارض کسب و پیشه و یا عوارض دیگری بشود، از قوه قهریه استفاده
      شده و اقدام به پلمپ واحد کسبی کنند. در خصوص صدور اجراییه، قابل تذکر است که این امر از طریق خود اداره اجرایی شهرداری و در
      برخی از موارد با استفاده از اجرای ثبت قابل انجام است تا از این طریق مطالبات شهرداری وصول شود، در واقع قانون به شهرداری قوه اجرایی
      اعطا کرده است

      1. ممنون از پاسخ شما،،، ملک مربوط به ۲۰ سال پیش است و دارای سند و پایان کار است و متراژ تجاری ۱۰۰ متر است که کاملا قانونی داخل پایان کار ذکر شده، حال با این شرایط آیا در صورت تخلف می تواند کل ملک را پلمپ کند یا فقط مجاز به پلمپ قسمت خلاف می باشد ،،، البته عرض کردم که تنها را دسترسی به قسمت دارای خلافی که در انتهای قسمت قانونی می باشد از داخل قسمت قانونی است،

        1. درود بر شما
          حق پلمپ کل ملک را ندارند موارد مشابه بوده که از طریق دیوان عدالت اداری اقدام شهرداری باطل اعلام شده و شهرداری مجبور به رفع پلمپ شده

  6. سلام.با توجه به تبصره های ۲و۳ماده ۱۰۰شهرداری میتواندحکم تخریب یا جریمه صادر نمایدولی در قانون صراحتی درباره اجازه پلمپ یا قطع انشعاب دیده نمیشود. سوال ان است که ایا شهرداری راسا اجازه صدور حکم پلمپ یا قطع انشعاب برای دریافت خلافی ماده۱۰۰را دارد یا باید از دادستانی مجوز داشته باشد؟

    1. درود بر شما
      برابر قانون، شهرداری تنها اجازه دارد از انجام یا ادامه تخلفات ساختمانی جلوگیری کند اعمال و اجرا و نحوه جلوگیری بسته به نوع تخلف دارد که بسته به مورد شهرداری انجام وظیفه خواهد کرد از جمله پلمپ محل، اما اگر تخلف قبلا انجام شده شهرداری به هیچ وجه بدون حکم ماده صد حق اقدام ولو پلمپ ندارد

  7. شهرداری یکی از شهرهای کرج ابتدا اقدام به صدور حکم جریمه برای تخلف ساختمانی نمود وبا صدور اخطار پرداخت ان را طلب نموده ولی با امتناع مالک از پرداخت مجددا پرونده به ماده۱۰۰ارجاع وحکم تخریب صادر شده.حال شهرداری با توصل به این حکم مدعی است از دادستانی مجوز قطع انشعاب وپلمپ ملک را گرفته وهراز گاهی اقدام به قطع انشعاب وحتی پلمپ واستقرار نیوجرسی مینماید ومالک نیز مقاومت نموده و پرداخت نمینماید. با توجه به هردو حکم نامی از قطع انشعاب وپلمپ دیده نمیشود وسوال این است که ایا دادستان فراتر از قانون میتواند به این موارد حکم دهد؟

  8. با سلام خدمت شما عزیزان
    ساختمون من و فقط با یک بر چسب پلم کردن و توسط شرایط جوی کنده شده ولی قاضی بنده رو به ده میلیون جزای نقدی محکوم کرده و بعد از اعتراض به دادگاه تجدید نظر به پنج میلیون جزای نقدی محکوم شده ام حالا میشه دیگری کرد ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم

    1. با سلام
      با توجه به قطعی شدن حکم امکان اعتراض وجود ندارد اما درصورتی که ظرف ۱۰روز از تاریخ احظاریه نسبت به پرداخت اقدام نمایید قاضی می توانند ۲۰% جزای نقدی را تخفیف دهد

  9. سلام. خانه ی قدیمی دو طبقه داریم که در طبقه ی دومش ساکن هستم و در طبقه ی اولش اجناس مغازه ام را گذاشته ام. آیا شهرداری حق پلمب این مکان را که در ساکن هستم را دارد؟

    1. شهرداری این اجازه را دارد که مکانی که برخلاف جواز آن فعالیت می کند را پس از صدور حکم یا رای کمیسیون ماده صد تعطیل یا پلمپ کند منتها پلمپ کردن یک مکان نباید موجب ایجاد مزاحمت در محل سکونت شما بشود بعبارتی اگر مسیر تردد طبقه اول و دوم یکی باشه حق نداره مسیر تردد شما به طبقه دوم را مسدود کند

  10. با سلام و خسته نباشید
    یک سوالی داشتم مگه یک مامور شهرداری بدون داشتن حکم که تو دستش نیست می‌تونه اقدام به پلمپ محل داشته باشه ؟ بعد با پلمپ و ورودی محل عکس یادگاری انداخت مامور شهرداری بعدش در جواب سوال ما فقط گفتم شاکی خصوصی دارید

    1. درود بر شما اول بابت تاخیر در ارسال پاسخ پوزش می خوام جهت اطلاع شما مامور شهرداری حق نداره بدون دستور نسبت به پلمپ واحدی اعم از تجاری اداری و مسکونی بکنه حتی اگر شاکی خصوصی داشته باشه البته اگر مورد سئوالتان را دقیقا به صورت مصداقی بفرمایید بهتر راهنمایی خواهید شد

  11. سلام و خسته نباشید ممنون از سایت بسیار خوبتان
    آپارتمانی دارم که در طبقه همکف قرار گرفته که دارای پنجره های کوچکی بود بنده با توجه به اینکه میخواستم داروخانه در محل مورد نطر تاسیس کنم پنجره هارا بزرگ کرده و هم اندازه پنجره های لابی کردم پس از اتمام کار و نصف شب روز بعد عوامل ۱۳۷ شهرداری با تخریب پنجره ها وارد آپارتمان شده و حتی دربهای ورودی را تخریب و کلیه چهارچوب و درب و قاب های پنجره ها را باخودشون بردند و فردای آنروز جلوی پنجره ها را با بلوک سیمانی بستند برای انجام اینکار هیچگونه اخطاری به من ارسال نشده بعد از دو روز اخطاری مبنی بر جلوگیری از عملیات ساختمانی ارسال شده است البته بنده به دادسرای ویژه شهرداری شکایت کرده ام ئ تحقیقات محلی توسط کلانتری محل انجام شده ولی مشکل اینجاست که هم اکنون آپارتمان بی در و پیکر است و شهرداری میخواهد بنده را مجبور کند که پنجره ها رو حذف کنم راهکار ی که من بتوانم کارم را ادامه بدهم چیست ؟ لازم به ذکر است که در طبقه همکف ساختمان ۲ تا واحد است که اون یکی واحد ۶ سال پیش همچین اقدامی کرده که پرونده ماده۱۰۰ رفته و رفع تعرض گرفته
    با تشکر

    1. درود بر شما اولا همانطور که خودتان اقدام کردید اقدام شهرداری در تخریب در صورت نداشتن حکم ماده صد کاملا غیر قانونی و جرم بوده و مستوجب مجازات قانونی اما اینکه الان چه کاری می توانید بکنید صرفا باید عرض کنم یا موقتا دیوار بکشید و به حال سابق درآورید و یا اینکه ضمن بقاء بر شکایت و تداوم آن از طریق شهرداری تقاضای کاربری کنید چون به نظر می رسد طبقه همکف پارکینگ بوده و الا به صرف بزرگ کردن پنجره ها شهرداری مبادرت به تخریب یا مداخله نمی کند

      1. سلام، بنده ملکی دارم که تازه خریداری شده است و قولنامه ای و میخواهم سند بزنم، طی آمدن سند درون سالن اتاقی درست کرده و دیوار یکی از اتاق ها را جابجا کردم آیا از نظر شهرداری و سند زدن به مشکل مواجه میشوم

        1. درود بر شما
          اگر برای انتقال رسمی نیاز به دریافت و ارائه پایان کار باشد مامور شهرداری از ملک بازدید خواهد کرد و قطعا اگر متوجه ایجاد تغییرات خلاف جواز ساخت و پایان کار شوند ایراد خواهند گرفت. با این وجود اگر تغییر کاربری مثلا از مسکونی به تجاری نداده باشید و صرفا یک جابجایی تیغه جداکننده اتاقها باشد مشکلی نخواهد بود

  12. باسلام وعرض ادب ملک اینجانب قولنامه ای ومغازه آن هم قولنامه ای میباشد جدیدا شهرداری کرمانشاه عوارض شهرداری طلب میکنه و تهدید به پلمپ مغازه میکنه آیا به لحاظ قانونی اجازه این کار در ملکهای قولنامه ای وفاقد سند را دارد در ضمن این مغازه دارای جواز کسب در همین مغازه قولنامه ای را دارد که مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد وفقط شهرداری طلب عوارض کسب وشغل را مینماید باتشکر

    1. درود .
      فارغ از اینکه ملک شما قولنامه ایی یا دارای سند رسمی باشد به جهت انجام فعالیت اقتصادی و در صورت نپرداختن عوارض ، شهرداری نسبت به پلمپ مغازه اقدام خواهد کرد

  13. سلام خسته نباشید لطفا جواب بدید
    ماموران کلانتری ب دلیل جروبحث با مامور برگه پلمپ برای تعمیرگاه اوردن ک تا ۱۰ روز دیگه پلمپ میکنن درصورتی ک جرو بحثی نبوده ما چ کاری میتونیم انجام بدیم ک مغازه پلمپ نشه و از اون مامور شکایت کنیم

    1. سلام هموطن عزیز ماموران شهرداری بدون صدور حکم از مرجع قانونی حق پلمپ کردن جایی را ندارند باید توضیح بدید که به جه دلیل مغازه را پلمپ کردن تا بتونم راهنمایی کنم اگر مغازه کاربری تجاری نداشته باشه و رای کمیسیون ماده ۱۰۰ داشته باشه که جمع آوری شود ماموران شهرداری اجازه پلمپ دارند توصیه می کنم با توجه به دستور کتبی که به شما ابلاغ کردند به شهرداری مربوطه مراجعه کنید تا دقیقا متوجه بشید که به جه علت دستور پلمپ صادر شده است.

    2. درود بر شما و ضمن پوزش بابت تاخیر در ارسال پاسخ
      می دانیم که واحدی صنفی خصوصا تعمیرگاهها بنا به دلایلی عمدتا از سطح معابر عمومی برای انجام خدمات استفاده می کنند از طرفی ماموران شهرداری به عنوان مسئول در برخورد با سد معبر و ایجاد نظم و انظباط شهری ملکف هستند با چنین مواردی برخورد قانونی کنند که عمدتا با تذکر شروع می کنند و چنانچه شاکی یا مخبر یا گزارش کننده وجود داشته باشند پیگیری بیشتری انجام می دهند و النهایه ممکن است با دستور قانونی مجبور یا مکلف به پلمپ واحد صنفی شوند اگر ماموران یاد شده دستور قانونی برای پلمپ بسته به علت مندرج در قانون یا حکم دریافتی داشته باشند چاره ای جز مراجعه به شهرداری و رفع اصولی مشکل ندارید البته در این رهگذر اگر مرتکب جرمی هم شده باشند حق شکایت شما محفوظ است ولی در کل چون دلیل مسدود کردن رو ذکر نکردید خیلی موردی نمی تونم راهنمایی تون کنم

  14. سلام و عرض ادب
    مغازه ما ملک مسجد هست و حق کسب وپیشه بالغ ۵۰سال داریم حالا مسجد جواز تخریب ونوسازی گرفته وتقریبا ۶۰درصد کارپیشرفت کردن ولی رضایت ما رو نگرفتن و ما مشغول به کار هستیم حدود ۲۰ ماه پیش شهرداری اخطار اصلاحی ازادسازی گذر داد که عقب نشینی کنیم ما ماستاجر ملک هستیم ولی مالک کنار نیمد و اقامه دعوا حقوقی کرده از ۲۰ ماه پبش نیوجرسی گذاشتش شهرداری که به سختی میشه وارد شود ولی باز جدیدا یه بلوک دیگه اورد وکلا غیر قابل ورود کرده راه رو واز هیچ مرجع قانونی نه حکمی و چیزی بر قانونی بودن این کار ارایه نداده ماچطور میتونیم از طریق قانون اقدام به برداشتن بلوک کنیم تا دادگاه حکم اعلام کنه
    باتشکر

    1. درود بر شما و پوزش بابت تاخیر در ارسال پاسخ
      اگر هیچ حکم یا دستور قانونی بر تعطیلی مغازه صادر نشده است این اقدام شهرداری یعنی ایجاد مانع تخلف و ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق هست می تونید علیه شهرداری مربوطه شکایت کنید به هر حال انحام هرگونه طرحی که مستلزم تصرف به اصل یا حریم املاک سایرین باشد صرفنظر از اینکه متصرف ملک مالک باشد یا دارنده حقوق و منافع مربوطه مثل حق سرقفلی شهرداری باید قبل از هراقدامی تکلیف متصرف را روشن کند و حق ندارد راسا متعرض حق شما شود در خصوص دادخواست مطروحه از سوی مالک احیانا تقاضای تخلیه به جهت ضرورت بازسازی و تخریب ملک است خوب باید موضوع پرداخت حق سرقفلی شما از طریق کارشناسی روشن و با وصف مستحق بودن مالک در دعوی مطروحه صدور حکم تخلیه پس از پرداخت سرقفلی تعیین شده اجرایی خواهد شد. به نظر می رسد در حال حاضر شما با شهرداری بیشتر مشکل دارید و توصیه می کنم از شهرداری به اتهام ایجاد مزاحمت شکایت کنید

  15. ممنون از اطلاعات مفیدتون
    در ساختمانی ۲۰ واحده با کاربریه مسکونی تقریبا ۱۲ واحد مشغول به فعالیت مجاز مطب یا دفتر وکالت وآموزشگاه و… و یا خالی هستند شهرداری با استناد به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ که در سال ۹۳ صادر و در سال ۹۵ قطعی شده گاها بدون دستور و اخطار قبلی اقدام به پلمپ همه واحدها میکند و میگوید شاکی خصوصی دارید در صورتیکه شاکی خصوصی خودش اموزشگاه دارد و از یک واحد دیگر شکایت کرده در ضمن رای کمیسیون ماده صد بر اعاده کاربری به مجاز میباشد و استناد به تبصره ۲۴ ماده ۵۵قانون شهرداری کرده که در این تبصره مطبها مصداق استفاده تجاری نیستند آیا شهرداری حق دارد بدون اخطار قبلی و فقط گفتن کلامی که رای کمیسیون ماده ۱۰۰ روی ملکتونه و با این توجیه که اینجا یک پلاک ثبتی دارد و ما موظف به پلمپ همه واحدها هستیم برای پزشکان و وکلا و دفاتر مهندسی مجاز ایجاد مزاحمت کند؟ راه حل این مشکل چیست؟

    1. با درود و پوزش بابت تاخیر در ارسال پاسخ
      ادعای شهرداری مبنی بر اینکه ساختمان دارای یک پلاک ثبتی است صرفا بهانه و مغلطه است شهرداری تنها بر اساس رای کمیسیون که اعاده وضع است مکلف به اجرای رای قسمت هایی است که تخلف دارند ولاغیر بنابراین مزاحمت هایی که اشاره کردید مصداق بارز مزاحمت وممانعت از حق و سوء استفاده از موقعیت و مقام می باشد و می توانید مبادرت به طرح شکایت کیفری از مسئولین مربوطه و مراجعین نمایید البته دارندگان مشاعل مجاز در اماکن مسکونی از جمله ملک مذکور می توانند با ارائه مدارک مربوطه موضوع را به ناحیه شهرداری مربوطه منعکس تا از مراجعات و مزاحمت های یاد شده در امان باشند

  16. سلام
    ما مجوز راه اندازی مدرسه از اداره کل داریم و یک ملک مسکونی را مدرسه کردیم
    حالا شهرداری ناحیه اومده میگه چون نیومدی با کا هماهنگ کنی تخلف کردی امشب میایم پلمپ میکنیم
    ایا همچین چیزی وجود دارد ؟
    اگر پلمپ کردن میتونیم شکایت کنیم ؟
    ممنون

    1. درود بر شما
      قانونا هرگونه تغییر کاربری باید با مجوز شهرداری منطقه باشد اما با فرض عدم اخذ مجوز شهرداری بدون حکم ماده صد اجازه هیچگونه ممانعتی ندارد تا چه رسد به پلمپ کردن روال کار هم این هست که شهرداری ابتدا اخطار رفع تخلف صادر می کند اگر ترتیب اثر داده نشد پرونده را به کمیسیون ماده صد می فرستد موضوع ابتدا در کمسیون بدوی ماده صد مطرح می شود و اخطاری مبنی بر ارائه دفاعیات به مالک داده می شود تا اگر دفاعیاتی دارد بیان و ارسال نماید و متعاقب صدور رای رای ابلاغ می شود و این حکم هم قابل اعتراض و تجدیدنظر در کمیسیون تجدیدنظر ماده صد است و بعدش هم قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری خلاصه پروسه پلمپ زمان بر هست و بدون طی این مراحل نیست تبعا پلمپ ملک بدون طی تشریفات مذکور تخلف و قابل شکایت در دادسرای ناحیه ۲۷ واقع در میدان منیریه دادسرای ویژه رسیدگی به تخلفات شهرداری ها است

  17. سلام مغازه ای داریم در منطقه ۱۵ تهران که سال ساختش ۱۳۵۶ هستش و ملکیت تجاری نداره و شهرداری جلوش نیوجرسی گذاشته ماه قبل رفتیم شهرداری که برای تجاریش اقدام کنیم متاسفانه کارمندان شهرداری به ما گفتن که باید برای مغازتون پارکینگ داشته باشین تا بتونید تجاری مغازتونو بخرین اگه پارکینگ ندارین پس باید صبر کنید تا قانونش عوض بشه با توجه به قدیمی بودن ملک ما حالا باید چیکار کنیم ؟

    1. درود بر شما اگر مغازه شما دارای انشعابات خدمات عمومی تجاری است یا مالیات و عوارض تجاری تاکنون پرداخت کرده باشید حکایت از تجاری بودن و دارای حق مکتسبه در این خصوص است به نظرم از شهرداری درخواست صدور مجوز تجاری کنید در صورت استنکاف ،الزام شهرداری به صدور جواز تجاری از طریق دیوان عدالت اداری بخواهید چون در موارد مشابه بعضا کسری پارکینگ در قالب جریمه نقدی وصول شده است

  18. سلام خسته نباشید من یه کافه گیم خریدم ملکش اجاره هستش از قبل کافه بوده من خریدم دو روز هم نبودم ک اومدن پلمپ کردن رئیس اماکن قائمشهر اومد گفتم چرا پلمپ میکنین گفت ب علت درگیری گفتم اصلا درگیری نبوده گفت شل حجاب بودن مشتری ها گفتم ب من ربطی نداره گفتن جواز کسب داری گفتم تازه خریدم بعد تو برگه نوشت بعلت نداشتن جواز کسب بعد رفتم اقدام کردم از اتحادیه و اصناف و دارایی و غیره میرم اماکن میگن برو ده روز دیگ بیا تازه پلمپ کردیم با کمال بی ادبی حرف میزنن ایا واقعا میتونن همچین کاری کنن و با وجود مدارک نذارن ک فک پلمپ کنیم؟ در صورتی ک اتحادیه و اصناف و دارایی هر کدوم جداگانه ازم پول گرفتن برای امضای نامه فک پلمپ

    1. درود بر شما
      اگر تخلفات گزارش شده مربوط به قبل از حضور شما بوده احتمالا متعاقب آن گزارش دستور پلمپ صادر شده است ولی چنانچه تخلفاتی از قبل گزارش نشده و بنا به اظهار شما به علت نداشتن جواز کسب پلمپ نمودند باز هم کارشان قانونی است پیگیر دریافت جواز کسب باشید در صورت استنکاف از صدور جواز بدون هیچ دلیل قانونی ناچار هستید از مرجع صادر کننده جواز شکایت کنید در هر حال بابت پلمپ باید رای یا دستور از مراجع قانونی داشته باشند و به شما مکلفند دستور یا رای مذکور را ارائه نمایند

  19. سلام.من خانه ای یک طبقه دارم به متراژ ۸۷ متر که سند ششدانگ دارد ولی پروانه ساخت ندارد،چون به این متراژ زمین پروانه ساخت نمیدن ولی تو این کوچه همه همینطوری خلاف تا دوطبقه روی پیلوت ساختن.دوماه پیش اقدام به ساخت یک طبقه دیگر روی این خانه کردم که بعد چندروز از طرف مامورین شهرداری پلمپی با عنوان توقف عملیات ساختمانی روی در ورودی نصب شد.بعد از این پلمپ ما ادامه ساخت ندادیم،اما بعد چندروز پلمپ دیگه ای که پلمپ قضایی میگفتن بهش روی در ورودی از طرف شهرداری نصب شد،حالا من دوتا سوال دارم.اول اینکه شهرداری بدون اینکه ما پلمپ اولو فک نکردیم میتونه پلمپ دومو بزنه؟دوم اینکه اگه بسازیم میتونه شهرداری تخریب کنه یا نه؟چون عرض کردم تو اون کوچه همه اینجوری ساختن.ممنون میشم کمکم کنین.
    ممنون از سایت مفیدتون

    1. درود بر شما
      مراجعه اول شهرداری و دستور توقف عملیات ساختمانی در راستای تکلیف مقرر در ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها به دلیل عملیات ساختمانی بدون مجوز یا همان بدون پروانه بوده اما مراجعه دوم شهرداری احتمالا بابت حکم کمیسیون ماده صد بابت تخلفات ساختمانی بوده در هر حال غالب تخلفات ساختمانی ( احداث بنای غیر مجاز ) از سوی کمیسیون های ماده صد با جریمه نقدی مواجه می شوند اما امکان صدور حکم تخریب هم بعید نیست به هر حال توصیه می کنم به شهرداری مربوطه مراجعه کنید و تعیین تکلیف کنید

  20. سلام خسته نباشید..از تعزیرات حکومتی نامه ای اومده که شما جنس بدون فاکتور درج قسمت کار فروختید…۱۸۰هزار تومان جریمه شدم و مدت ده روز مهلت پرداخت دادن که من ندادم هنوز..آیا ممکنه بابت این مشکل مغازه پلمپ کنن؟

    1. درود بر شما
      توصیه می کنم برید و جریمه را پرداخت کنید یا اگر اعتراضی دارید مطرح کنید البته اگر هنوز وقت داشته باشید ضمنا بله ممکن است بابت عدم پرداخت جریمه مغازه رو پلمپ کنند

  21. سلام خسته نباشید من یه گاراژ جمع آوری آهن قراضه اجاره کردم و مشقولم و پروانه کسب هم از اتحادیه آهن دارم حالا مامورهای شهرداری هرروز میان سراغم و میگن مرکز شهر نباید این کارو انجام بدی جمع کن وگرنه میاییم پلمپ میکنیم . میگه شهرداری منطقه رو اجاره داره به پبمانکار بازیافت . و هرروز میاد تهدید میکنه همسایها شکایت دارن و اگه شکایت کنن ال میکنیم بل میکنیم . آیا این مزدورها حق پلمپ دارن من چکار کنم ؟؟؟؟

    1. طبق ماده ۲۰ قانون شهرداریها مشاغل مزاحم باید خارج از شهر دائر شوند منتها تا زمانی که حکم پلمپ صادر نشده و به شما ابلاغ نشود اجازه چنین کاری ندارند

  22. سلام. بنده مترجم رسمی هستم و چند سالی در منزل شخصی کار ترجمه انجام میدادم. بعلت کوچکی فضا و اذیت شدن همسرم، آپارتمان مسکونی که دارای موقعیت اداریست رو اجاره کردم و هرازگاهی به آنجا میروم برای کار ترجمه، البته ناگفته نماند که پروانه هم دارم. دیروز مامور شهرداری به آپارتمان آمد و گفت که این مکان باید پلمپ بشه و به ایشان توضیح دادم که در این مکان تجارتی انجام نمیشه و ایشان بعد از رویت پروانه گفتند که باید به شهرداری مراجعه کنم. دارالترجمه ها هم همانند مشاغل اسناد رسمی ، وکالت می‌توانند در واحد‌های مسکونی مشغول بکار شوند ولی شهرداری این موضوع را قبول ندارد در صورتیکه در تهران تعدادی از دارالترجمه ها در واحد‌های مسکونی مشغول بکار هستند. آیا شهرداری حق پلمپ دارد؟ بنده باید چگونه به ایشان تفهیم کنم که کار ترجمه رسمی هم همانند مشاغل اسناد رسمی میباشد؟

    1. درود بر شما
      درست می فرماید دارالترجمه ها هم مشمول بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداریها هستند و می توانند در اماکن مسکونی دایر باشند اما تمام مشاغل یاد شده در بند ۲۴ ماده ۵۵ یه شرط باید داشته باشند و آن اینکه استفاده کننده یا دارنده مشاغل اخصاء شده باید مالک واحد مسکونی باشد بنابراین دعوی شهرداری در خصوص شما درست است.

  23. یک سوال :
    شهرداری مغازه های رو بدلیل مشگلی تجاری و داشتن شاکی پلمپ سربی و برچسب نموده است آیا مالک یا مالکین ملک حق دارن پملپ سربی و برچسب ازبین ببرن وارد مغازه ها بشن ؟
    مجازات ازبین بردن پملپ سربی،و برچسب کاغذی که پاره کردن چیه ؟؟
    لطفا راهنمایی بفرمائید
    ممنونم ازشما

    1. درود بر شما
      هیچ کس حق ندارد دستور یا حکم پلمپ قانونی اجرا شده توسط مقامات ذیصلاح را بدون اجازه فک کند در غیر اینصورت به جرم فک پلمپ محاکمه و مجازات خواهد شد.
      ماده ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی:
      هر گاه محلی یا چیزی بر حسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمپ شده باشد و کسی عالماً و عامداً آن‌ها را بشکند یا محو نماید یا‌عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمب تلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. در صورتی که مستحفظ آن مرتکب شده باشد به حبس از یک تا دو سال محکوم ‌می‌شود و اگر ارتکاب به واسطه اهمال مستحفظ واقع گردد مجازات مستحفظ یک تا شش ماه حبس یا حداکثر (۷۴) ضرب شلاق خواهد بود.

  24. با عرض سلام و احترام
    من در حال راه اندازی یک مطب دندانپزشکی در ساختمانی که سند مسکونی دارد (و در کمیسیون ماده صد پرونده در دست بررسی دارد) هستم. مامورین شهرداری طی تعمیرات و بازسازی ملک مکررا مراجعه کرده اند و اقدام به تهدید به جمع کردن وسایل کارگران کرده اند. (میگفتند چون ساختمان اصطلاحا کمیسیون ۱۰۰ هست اجازه بازسازی ندارید). در مراجعه آخر بدون اینکه کسی در ملک حضور داشته باشد یا خودم حضور داشته باشم اقدام به پلمپ ملک با یک برچسب کرده اند. اولا آیا اقدام آنها قانونی است؟ دوما برای رفع پلمپ ملک به کدام مرجع باید مراجعه کنم؟

    1. درود بر شما
      با توجه به بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداریها و ماده واحده مصوب سال ۱۳۶۶ قانون محل مطب پزشکان چون محل مشاغل پزشکی مشمول حق کسب و پیشه نیست شهرداری حق ممانعت و مزاحمت ندارد.
      مگر اینکه به قول شما پیشتر آن واحد یا ساختمان از سوی کمیسیون ماده صد بابت تخلفات محکوم شده باشد که در این صورت باید تکلیف تخلفات سابق روشن گردد.
      باید احکام ماده صد و نع تخلف ملاحظه گردد.

  25. با سلام میخواستم ببینم در صورت عدم پرداخت عوارض نوسازی ملک تجاری که داخل اون هیچ فعالیتی هم ندارد امکان پلمپ و گذاشتن بلوک سیمانی هست یا خیر ؟ با تشکر

    1. درود بر شما
      هر چند شهرداریها برای وصول مطالبات خود هر کار ی می کنند ! اما طبق قانون فقط حق قطع خدمات عمومی را دارند. مستند (ماده ۱۲ قانون نوسازی و عمران شهری و مواد یک به بعد آیین نامه اجرایی ماده یاد شده ) بنابراین اجازه پلمپ و بلوک سیمانی گذاشتن ندارند.

  26. سلام خسته نباشید
    من یه زیر زمین اجاره کردم و با دوستام اونجا بازی های رایانه ای می کنیم و درب هم بسته هست و تابلو و چیزی هم نزدیم … امروز صبح وقتی درب بسته و قفل بوده ظاهرا از شهرداری (داغ پلمپ روش نوشته بود شهرداری ) اومدن و پلمپش کردند در حالی که من اخطار یا چیزی در این رابطه دریافت نکرده بودم . البته یکی از بچه ها هم اون سیم رو برید و ما مشغول به فعالیتمون در زیرزمین مسکونی فوق الذکر هستیم .. می خواستم بدونم تکلیف ما چیه ؟ اول اینکه شهرداری می تونه همچین مکانی رو پلمپ کنه که نه درش باز هست و نه تابلویی چیزی مبنی بر گیم نت بودن داره جلوش ؟ دوم اینکه با توجه به عدم دریافت اخطار یا حکم یا چیزی و نبودن در محل زمان پلمپ تکل فک پلمپمون در صورتی که پلمپ واقعا توسط شهرداری انجام شده باشه چیه
    تشکر

    1. درود بر شما
      شما ظاهرا تغییر کاربری کردید و نداشتن تابلو و … دلیل بر عدم تغییر کاربری نخواهد بود علی ایحال شهرداری متوجه استفاده تجاری از ملک شده منتها تا زمانیکه رای از سوی کمیسیون ماده صد صادر نشده باشد حق پلمپ ندارد توصیه می کنم به شهرداری مراجعه و از ایشان حکم پلمپ را بخواهید در صورت عدم توجه ناچار از شکایت به جرم ایجاد مزاحمت وممانعت از حق هستید پاسخ کامل سئوال شما در مقاله مذکور داده شده است.

  27. سلام خسته نباشید آیا مامور شهرداری مجاز است بدون هماهنگی وسایل و پایه آهنی فنس که برای جای دیگری بوده و محل باغ شخص دیگری نگهداری کرده است را به حساب اینکه فردی میخواهد فنس غیر مجاز بکشد را با خود ببرد ممنون

  28. سلام ، ساختمان خود را بازسازی کردم، جای دستشویی و اشپزخانه را جابجا کردم، از شهرداری امدن، برای بازدید، سوال اولم اینه ایا اجازه ورود به ملک شخصی منو دارن، دوم ایا کار من غیر قانونی بوده،
    سوم ایا میتونن مزاحمت ایجاد کنن

    1. درود بر شما
      طبق ماده صد قانون شهرداریها مامورین مکلفند از هر گونه ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری کنند بنابراین لازمه انجام چنین وظیفه ای به ناچار ورود به ساختمانی است که در حال جابجایی نخاله و غیره است بنابراین قانونا اجازه ورود دارند البته اگر مالکی اجاره ورود ندهد باید با حکم دادستانی وارد شوند.کار شما اگر برخلاف جواز ساخت نباشد خیر و صرف جابجایی محل دو مکانی که اشاره کردید اگر امنیت سازه و … را به مخاطره نیانداخته باشد مجاز است. در پایان خیر حق مزاحمت ندارند.

  29. سلام.من معازه پرده سرای دارم.خیاط من اتباع خارجی مجاز با پروانه ی کار و قرارداد من و کارگرم در وزارت کار و تعاون است.و برای مغازه ی خود جواز دارم.شهرداری و اماکن برای من نامه ای اوردن مبنی به پلمپ مغازه.من به اماکن مراجعه کردم و مدارک لازم رو در اختیار گذاشتم ولی به من گفتن دستور دادستان است و باید برید مکان پلمپ بشه بعد بیاید برید پیش دادستان و دستور فک بگیرید.مغازه پلمپ شد و رفتم دادستانی .بهم گفتند باید برید شهرداری.شهرداری منطقه درخواست پلمپ داده.رفتم شهرداری مدارک رو تحویلشون دادم.صاحب ملک منو بردن تو محضر و ازرش تعهد گرفتن که مغازه رو نباید به اتباع اجاره بدهد و حتی نباید از کارگر اتباع در محل استفاده کنند و من رو هر روز سر میدونن که دستور از فرمانداری بوده و ما کاره ای نیستیم.بلید فرمانداری اکی بده.من الان یک هفتست مغازه ام بستست و دلیل کارشون رو نمیدونم.راه حل من چیه؟

    1. درود بر شما
      برای پلمپ باید حکمی از مرجعی صادر شده باشه تا راه کارش گفته بشه با وصفی که شما اعلام کردید اگر معلوم نیست دقیقا چه مرجعی و به چه دلیل دستور پلمپ داده چاره ای ندارید به جرم پلمپ غیر قانونی و ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق از ارگانی که عمل پلمپ را انجام داده شکایت کنید.
      اگر شهرداری پلمپ کرده از شهرداری از طریق دفتر خدمات قضائی شکایت کنید

      1. سلام خسته نباشبد
        بنده یک زمین در حومه شهر گرفتم که داخل روستا هست و دهیار دارد ولی این زمین جزؤ بافت روستا نیست. چسبیده به بافت هست
        تازگی دیوار و درب گذاشتم و هیچ کار دیگ ساختمانی نکردم
        بعد چند روز یک پرچسب پلمپ شهرداری (عدم ادامه فعالیت ساختمانی بر وفق ماده ۵۴۳ قانون)
        روی در هست بدون اینک بلوکه سیمانی بزرگ یا مهروموم بشه
        میتونن همچین کاری بکنن؟؟ چکار باید بکنم؟

        1. درود بر شما
          نخست – اگر ملک شما در روستا و خارج از بافت روستا است چه ارتباطی به شهرداری دارد که حدود اختیارات شهرداری ها برابر قانون شهرداری در محدوده خدمات شهری است؟
          دوم – اگر زمین دارای کاربری زراعی و کشاورزی است برابر قانون مجاز به دیوار کشی هستید تاکید می کنم فقط مجاز به دیوار کشی نه احداث بنای دیگر
          سوم – اصولا دهیاری یا جهاد کشاورزی این حق را دارد که مانع از ادامه ساخت وساز احتمالی شما و تذکر به شما باشد.
          بنابراین برای اینکه به مشکل نخورید قبل از هر اقدامی به مرجع پلمپ کننده مراجعه و کسب تکلیف کنید.
          و نهایت اینکه به نظر می رسد ملک مذکور فاقد کاربری زراعی باشد از این رو بخشداری /دهیاری یا سایر ارگان های نظارتی قانونا اجازه دارند مانع از هرگونه فعالیت شما شوند و حتی می توانند دستور تخریب دیوار را صادر کنند البته به شرط اینکه فاقد کاربری زراعی و کشاورزی باشد

  30. باسلام
    شهرداری ملکی را به علت ساخت بدون پروانه براساس دستوری که از دادستانی گرفته پلمپ کرده
    اگر مالک فک پلمپ کند مجازاتش چیه آیا ممکنه مجازات زندان براش تعیین کنن
    باتشکر

    1. درود بر شما
      برابر ماده ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی:
      هر گاه محلی یا چیزی برحسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمپ شده باشد و کسی عالما و عامدا آنها را بشکند یا محو نماید یا عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمپ تلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد ….

  31. سلام. شهرداری پول مجوز خانه و مغازه هر دو را با هم میخواهد.ایا میشه مجوز مغازه رابدیم و دیگری برای بعد بمونه

    1. درود بر شما
      احتمالا ملک تون دارای پلاک ثبتی واحدی هست و یک مجموعه به هم پیوسته و چاره ای جز پرداخت یکجا ندارید مگر اینکه شهرداری درخواست شما را اجابت کند

  32. مغازه من رو به علت نداشتن جواز کسب در حالی که اسبابهای مغازه رو هم برده بودم جز چیزه اندکی مانده بود و مغازه هم بسته بود پلمپ کردن لطفا راهنمایی کنید من که مغازه رو جمع داشتم میکردم و بسته هم بود حالا من برم اونجا بهم چی میگن آیا باید پول بدم یا کار خاصی انجام بدم؟

    1. درود بر شما
      اگر قصد فعالیت مجدد ندارید و مستاجر بودید که هیچ و الا به اتحادیه مربوطه مراجعه کنید و اعلام ککنید که قبل پلمپ کسبتون رو تعطیل و لوازم موجود را جمع آوری کردید و نیازی به پلمپ نبوده و درخواست فک پلمپ به منظور استفاده سایرین نمایید.

    2. سلام خسته نباشبد
      بنده یک زمین در حومه شهر گرفتم که داخل روستا هست و دهیار دارد ولی این زمین جزؤ بافت روستا نیست. چسبیده به بافت هست
      تازگی دیوار و درب گذاشتم و استانه هم بابت دیوار مشکل نداشت و هیچ کار دیگ ساختمانی نکردم
      بعد چند روز یک پرچسب پلمپ شهرداری (عدم ادامه فعالیت ساختمانی بر وفق ماده ۵۴۳ قانون)
      روی در هست بدون اینک بلوکه سیمانی بزرگ یا مهروموم بشه
      میتونن همچین کاری بکنن؟؟ چکار باید بکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *