چک شخص ثالث

http://onlinevekalat.com/?p=794

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

چک شخص ثالث

در این مقاله به چک شخص ثالث خواهیم پرداخت:

چک شخص ثالث. از آنجاییکه چک، به عنوان یک سند تجاری، معتبر و مورد حمایت قانونگذار است و طبق قانون قابلیت انتقال به دیگری از طریق پشت نویسی یا همان ظهرنویسی دارد و دارنده آن می تواند با مراجعه به بانک در سررسید وجه آن را وصول نماید از این رو اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی در معاملات خویش از این ظرفیت قانونی چک استفاده می کنند و پرداخت های خود در برابر خدمات یا کالاهای دریافتی و خریداری شده را با ارائه چک تسویه می نمایند.

نکته:

نکته ای که در مقام دریافت کننده چک باید بدان توجه نماییم آنست که احتمال سرقتی بودن چک یا جعلی بودن آن وجود دارد.بنابراین توصیه اکید می گردد حتی المقدور از دریافت چکی که متعلق به طرف معامله یا قراردادشما نیست خود داری نمایید و ترجیحا دقت کنید وقتی چک متعلق به طرف قرارداد شما است در حضور شما به عنوان گیرنده چک، نوشته و امضاء شود تا در صورت بروز اختلاف در حساب و کتاب فی مابین خدای ناکرده با ادعای جعلی بودن مواجه نشوید.

با چک شخص ثالث چه کنیم :

اگر بنا به دلیلی ناچار شدید چک فردی غیر از طرف قراردادتان را دریافت کنید به منظور اجتناب از بروز دردسرهای آتی که بیان خواهد شد موارد ذیل را رعایت نمایید؛

۱-اطمینان حاصل کنید چک متعلق به فردی است که نام وی زیر چک چاپ شده است.ممکن است بتوانید با صادرکننده چک تماس بگیرید یا از بانک مربوطه پی گیر شوید و یا اینکه صادرکننده و امضاء وی را بشناسید و سایر راههایی که ممکن است خودتان بلد باشید

۲-حتما کسی که چک را به شما تحویل می دهد یا به اصطلاح خرج می کند نام و نام خانوادگی خود را در حضور شما پشت چک بنویسدو امضاء  کند وتحویل شما دهد اگر چک را از شرکت،تاجر،کاسب و یا کسی که دارای مهر مخصوص به فعالیت خود است می گیرید بخواهید علاوه بر نوشتن نام و نام خانوادگی و امضاء، مهر تجارتخانه یا متعلق به خود را نیز زیر امضاء درج کنند.

۳-حتما رسید جداگانه ای از وی بابت چکی که از او می گیرید با دست خط فرد ارائه کننده با قید جزئیات و اینکه بابت چه معامله ای دریافت می کنید بگیرید.

چک اشخاص ثالث و مشکلات آن:

اگر نکات یاد شده را رعایت نکنیم ممکن است چکی که به ما منتقل شده یا خرج شده سرقتی باشد. نتیجه آن می شود که به محض مراجعه به بانک به دادسرا هدایت می شویم . دادیار یا بازپرس پرونده ای که در خصوص این چک ادعای سرقت شده ما را به کلانتری هدایت خواهد کرد و شاید هم اداره آگاهی. یکبار از طریق ظابطان یاد شده از ما پرس و جو خواهند کرد که چک را از کجا آوردیم و بابت چه معامله ای بوده و بار دیگر با ارسال پرونده به دادسرا از سوی بازپرس یا دادیار مورد بازجویی واقع خواهیم شد.

حال چنانچه دلیل و مدرک قانع کننده ای نداشته باشیم که چک را از فلان شخص و بابت فلان معامله دریافت کردیم، تا روشن شدن موضوع و حقیقت با قرار تامینی از سوی دادسرا مواجه خواهیم شد.یعنی آزادی ما منوط به معرفی کفیل یا وثیقه گذار یا همان ضامن معتبر و مورد نظر قاضی پرونده خواهد بود.

اگر اول وقت اداری به دادسرا رفته باشیم با هماهنگیهای لازم و صرف وقت زیادی ممکن است با سپردن کفیل یا وثیقه موقتا آزاد شویم تا موضوع روشن شود و اگر نتوانیم کفیل یا وثیقه گذار معرفی کنیم تا انجام این مورد مهمان زندان یا بازداشتگاه خواهیم بود.

لذا توصیه می شود در چنین مواقعی اولا : قبل از روز تعطیل دادسرا نرویم تا چنانچه تشریفات سپردن ضامن زمان بر شد روز بعد بتوانیم ادامه کار را انجام دهیم ثانیا : مجهز به دادسرا برویم ،منظور داشتن ضامن است.

بنابراین در معاملاتمان دقت کنیم هر چکی را  دریافت نکنیم و در صورت دریافت چک شخصی غیر از طرف قرارداد نکات یاد شده را رعایت کنیم.

امیدوارم از این پس در دریافت چک شخص ثالث دقت بیشتری به خرج دهیم


 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

سوالات حقوقی خود را از ما بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *