انواع قراردادها

http://onlinevekalat.com/?p=404

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

قراردادها یا همان معاملات، از این نظر که آیا می توان هر زمان به هم زد یا نه و اینکه چه زمانی اثر دارند به چهار نوع تقسیم می شوند.
عقود لازم
به قراردادی گفته می شود که طرفین نمی توانند هر وقت که اراده کنند آن را به هم بزنند مگر در مواردی که قانون اجازه داده باشد مثل قرارداد اجاره،تا زمانیکه مدت اجاره به پایان نرسیده نه موجر یا مالک می تواند قرارداد را به هم بزند و نه مستاجر،حتی اگر هر دو یا یکی از آنها فوت کنند، مگر اینکه مستاجر از پرداخت کرایه مورد توافق و مندرج در قرارداد خودداری کند یا اینکه مورد اجاره تخریب شود به طوری که امکان سکونت نباشد و سایر مواردی که قانون ذکر کرده است.
عقود جایز
این قراردادها در مقابل عقود لازم قرار دارند. شامل معاملاتی می شوند که هر کدام از طرفین هر وقت اراده کنند می توانند آن را بهم بزنند یا اصطلاحا فسخ کنند.مثل عقد وکالت.من امروز به شما وکالت می دهم که ماشینم را بفروشید و قبل از اینکه شما این کار را کرده باشید شما را عزل می کنم با این کار در واقع یک طرفه قرارداد وکالت را به هم می زنم.
نکته
براین اساس تا جاییکه امکان دارد از انجام معاملات وکالتی در مقام و جایگاه خریدار، خود داری کنیم.اگر قصد داریم خانه ، ماشین و یا هر مال دیگری خریداری کنیم تلاش کنیم در اسرع وقت سند قطعی آن را به نام خود یا هرکس دیگری که مد نظرمان است بزنیم یا انتقال دهیم.
چون در صورت فوت فروشنده ، وکالت دریافتی باطل خواهد شد و فاقد ارزش می گردد و به ناچار برای اثبات حق مان باید راه دادگستری را پیش بگیریم.
ودیگراینکه هر آن ممکن است فروشنده مالی را که به صورت وکالتی خریده ایم به دیگری انتقال دهد. در واقع مرتکب جرم فروش مال غیر شود.
عقود خیاری
این قراردادها که جزء عقود لازم هستند شامل قراردادهایی می شوند که درآن طرفین توافق می کنند تا ظرف یک مهلت یا زمان مشخصی یکی از طرفین معامله یا هر دو طرف و یا حتی نفر دیگری که اصطلاحا به اوفرد ثالث می گویند اجازه داشته باشد معامله را فسخ یا به هم بزند. مانند اینکه من به دلایلی که عمدتا ناشی از شرایط اضطراری است ماشینم را به شما بفروشم و شرط کنم که اگر تا یکماه آینده توانستم پول شما را پس بدهم معامله فسخ شود و شما خودروی من را عودت دهید.
عقود منجز و معلق
اگر اثر و نتیجه عقد منوط و مشروط به هیچ شرط و شروطی نباشد به آن عقد منجز می گویند مانند اینکه من خانه ای به شما بفروشم و شما هم در عوض بهائ آن را بدهید بدون اینکه شرط یا اما و اگری بگذاریم بعبارت دیگر به محض اینکه ایجاب وقبول یا همان کلمات فروختم و خریدم از زبان طرفین جاری شد مالکیت من نسبت به پول شما و مالکیت شما نسبت به خانه من محقق می گردد.
نقطه مقابل عقد منجز، عقد معلق است یعنی اینکه تاثیر عقد منوط به تحقق امر دیگری باشد فرض کنیم پدری به فرزندش بگوید ماشینم را به تو فروختم ده میلیون به شرط اینکه تا سال آینده فارغ التحصیل بشوی.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

سوالات حقوقی خود را از ما بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *