عزل وکیل از خارج کشور

http://onlinevekalat.com/?p=4915

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

عزل وکیل از خارج کشور

ممکن است شما از خارج کشور کسی را به عنوان وکیل خود برای انجام مواردی از جمله نقل و انتقال اموالتان در ایران انتخاب کرده باشید و وکالتنامه مربوطه را از طریق سفارت و کنسولگریها یا دفاتر حفاظت منافع ایران تنظیم و ارسال کرده باشید ( لازم به ذکر است در حال حاضر این کار از طریق سایت میخک که از سوی وزارت خارجه برای رفاه ایرانیان مقیم خارج طراحی شده انجام می گردد) حال بنا به دلایلی قصد عزل وکیل انتخابی خود را دارید بنابراین همان مراحل اعطاء وکالت را برای عزل وکیل از خارج کشور باید طی کنید.

سئوالی که برای اکثر هموطنان مقیم خارج مطرح می گردد آنست که مراتب عزل وکیل چگونه و از چه طریقی در سامانه های الکترونیکی درج و ثبت می شود به نحوی که وکیل قبلی نتواند از وکالتنامه سابق استفاده نماید.

رویه موجود بدین صورت است که چون شما مستقیما نمی توانید از خارج از کشور وکیل انتخابی خود را عزل کنید ( البته لازم است مسئولان کنسولگری و … برای ایجاد امکان عزل مستقیم و بی واسطه چنین وکیلی تدابیری بیاندیشند ) ناچار هستید از طریق همان سامانه های تدارک دیده شده وکیل جدیدی برای عزل وکیل سابق انتخاب کنید وقتی وکالتنامه به اداره تایید اسناد وزارت خارجه در داخل کشور واصل شد وکیل جدید شما برای دریافت وکالتنامه تایید شده به اداره مذکور مراجعه خواهد کرد. سپس وکیل جدید با در اختیار داشتن وکالتنامه دریافتی برای عزل وکیل سابق باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی داخل کشور مراجعه کند.

بدلیل عدم وجود سوابق وکالتنامه قبلی در سامانه الکترونیکی دفاتر اسناد رسمی کشور، این دفاتر مبادرت به تنظیم سند  اقرار عزل وکیل وکالتنامه سابق از طریق وکالتنامه جدید خواهند نمود سپس سند اقرار مذکور باید به اداره تایید اسناد وزارت خارجه ارائه گردد تا مراتب عزل وکیل وکالتنامه قبلی و بی اعتباری وکالتنامه پیشین در سوابق وزارت خارجه درج و ثبت گردد.

چنانچه مراحل اخیر طی نگردد در صورت استعلام مراجع ذیربط از وضعیت و اعتبار وکالتنامه قبلی وزارت خارجه اعتبار آن را تایید خواهد کرد و عملا تمام تلاش های شما برای عزل وکیل بی نتیجه خواهد بود.

یک توصیه:

معمولا وکالتنامه های ارسالی از خارج کشور در همان زمان دریافت از وزارت خارجه تایید و یک نسخه با مهر سفید برجسته تحویل وکیل انتخاب شده می گردد بنابراین همیشه این احتمال وجود دارد وکیل سابق با وجود عزل و ثبت مراتب در وزارت خارجه به شرح فوق، مبادرت به استفاده از وکالتنامه نماید از این رو توصیه مؤکد می شود از وکیل انتخابی جدید خود بخواهید طی اظهارنامه ای از طریق دفاتر خدمات قضائی مراتب عزل وکیل قبلی را به وی اعلام نماید.

نکته دیگر اینکه می توانید از دفترخانه تنظیم کننده سند اقرار عزل وکیل بخواهید مراتب عزل را از طریق اداره اجرای اسناد رسمی به وکیل معزول اطلاع رسانی نماید.

در مورد نحوه بی اثر کردن وکالت بلاعزل بدانیم👇لمس کنید👇

https://onlinevekalat.com/?p=3990

در این مقاله کوتاه به موضوع عزل وکیل از خارج کشور پرداخته شد.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

سوالات حقوقی خود را از ما بپرسید

۴ پاسخ

  1. اگر قبلا به بک وکیل وکالت داده باشیم و الان بخواهیم به شخص دیگرى وکالت بدهیم ،نیاز به فسخ وکالت قبل هست یا با تدوین وکالت جدید وکالت قبلى اتوماتیک فیخ میگردد؟

  2. سلام . وخسته نباشد خدمت ادمین عزیز
    اگر در یک اجاره نامه جعل امضا صورت گیرد ولی اجاره نامه خانه به مدت یک سال فقط تنظیم گردد و هیچ ضرر و زیانی به موجر نرساند . بازهم جرم است .
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *