پولشویی

http://onlinevekalat.com/?p=4348

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

پولشویی

در این مقاله به  جرم پولشویی و مجازات جرم پولشویی می پردازیم

شاید در نگاه اول تصور کنیم این موضوع چه اهمیتی داره که برای خواندن آن وقت بگذاریم.

بله من هم با شما موافقم، اما فقط در حد نگاه اول، اما زود قضاوت نکنید.

در این مقاله می خواهم تجربه ای را با شما درمیان بگذارم که شاید یک روزی با خواندن این مقاله و تجربه حواستان جمع باشد

که به راحتی برای واریز و نقل و انتقال وجه، شماره حسابتان را ولو برای مدت زمان کوتاهی در اختیار هر کسی قرار ندهید.

یا اینکه کارت بانکی خود را برای استفاده حتی کوتاه مدت به عنوان پل ارتباطی به منظور جابجایی حتی کمترین ارقام در اختیار دیگری قرار ندهید.

ممکن است سئوال کنید مگر دیوانه هستیم که شماره حساب یا کارت بانکی خود را در اختیار دیگری قرار دهیم.

 

پولشویی

 

متاسفانه خیلی از افراد قبل از اینکه به درد سر بیافتند همین فکر به ذهنشون خطور کرد.

بله من هم با شما موافق هستم که، هیچکس شماره حساب یا کارت بانکی خود را در اختیار دیگری بی جهت قرار نمی دهد مگر اینکه:

 اولا- آن کس از آشنایان یا دوستان نزدیک فرد باشد

ثانیا- برای کمک و حل مشکل فرد حاضر باشد بنا به دلایلی اجازه دهد از کارت بانکی یا شماره حساب بانکی وی برای جابجایی وجه استفاده نماید.

خوب لابد هنوز ممکن است این سئوال مطرح شود که کجای این امر خیر و محبت به یک دوست یا فامیل ایراد دارد؟

با خواندن این مقاله و اطلاع از این تجربه متوجه خواهیم شد که چرا ضروری هست از جرم پولشویی سردربیاوریم و مقاله حاضر را بخوانیم.

 

پولشویی یعنی چی؟

چون اگر این مقاله را نخوانیم و ندانیم که اساسا پولشویی یعنی چه؟

و چرا برای آن مجازات تعیین شده است ممکن است مانند خیلی از پرونده هایی که در این خصوص در دادگستری مطرح است گرفتار راهروهای دادگستری و بازداشت موقت و حتی زندان طولانی مدت به جرم پولشویی شویم.

 

پولشویی

 

چه بسیارند کسانی که به صرف جابجایی یا نگهداری کوتاه مدت وجوهی که متعلق به ایشان نبوده و صرفا به طور موقت از حساب آنها به عنوان یک پل ارتباطی  از سوی عزیزان و دوستانشان  استفاده شده به جرم پولشویی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند و مشکلات عدیده ای برایشان ایجاد شده است در حالی که هیچ نفع و سودی از این کار عایدشان نشده است.

 

تعریف جرم پولشویی

برابر ماده 2 قانون مبارزه با پولشویی ، پولشویی عبارت است از:

الف ـ تحصیل، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی با علم به این که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه ارتکاب جرم به دست آمده باشد.
ب ـ تبدیل، مبادله یا انتقال عوایدی به منظور پنهان کردن منشا غیرقانونی آن با علم به این که به طور مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از ارتکاب جرم بوده یا کمک به مرتکب به‌نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نگردد.
ج ـ اخفاء یا پنهان یا کتمان‌کردن ماهیت واقعی، منشا، منبع، محل، نقل و انتقال، جابه‌جایی یا مالکیت عوایدی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه جرم تحصیل شده باشد.
با توجه به تعریفی که قانون گذار از جرم پولشویی به شرح فوق نموده است ، به طور خلاصه منظور این است که اگر کسی درآمد نامشروع و غیر قانونی که از منظر قانونگذار نحوه کسب آن درآمد مجرمانه باشد،به دست بیاورد( مثلا فردی از کسی یا کسانی کلاهبرداری کرده باشد یا درآمدی از محل خرید و فروش مواد مخدر یا مشروبات الکلی بدست آورده باشد و … ) و وجوه حاصله را به حسابهای مختلف ولو اینکه آن حسابها متعلق به اشخاص دیگری باشد واریز کند ولو به مدت کوتاه،صاحب حساب همدست مجرم اصلی محسوب خواهد شد و علاوه بر اینکه ممکن است بجرم معاونت در جرم اصلی یا منشاء و ارتکابی توسط آن شخص ،تحت تعقیب قضایی قرار گیرد و محکوم به مجازات مقرر برای آن جرم گردد،بلکه مستقلا به جرم پولشویی علیه وی پرونده تشکیل گردد و مورد تعقیب قضایی و مراجع انتظامی و امنیتی قرار گیرد.

 

پولشویی

 

واقعیت اینست که در جامعه امروزی به علت سرگرمی ها و مشغله هایی که افراد دارند به ندرت از نوع فعالیت های مالی دوستان و عزیزان خود خبر دارند و حتی به صرف اعلام ایشان که مثلا در کار واردات خودرو یا نمایشگاه داری و یا هر کار دیگری هستند بسنده می کنیم و به خودمان اجازه نمی دهیم از جزییات کار ایشان سئوال کنیم و یا اگر سئوالی هم بکنیم ممکن است سر درنیاوریم که فعالیت هایشان در چهارچوب ضوابط ومقررات قانونی هست یا خیر؟

با ذکر مثالی از یک پرونده که به عنوان وکیل یکی ازمتهمان به جرم پولشویی و معاونت در کلاهبرداری در آن نقش دارم، جزییات بیشتری از عنوان مجرمانه پولشویی را برایتان توضیح خواهم داد

تا هم معنی و مفهوم این جرم برایتان کاملا روشن گردد

و هم اینکه کاملا متوجه گردیم که تبعات این بی احتیاطی یا اعتماد بی جا که ناشی از در اختیار گذاردن کارت بانکی بوده چیست؟

 

مثال:

چندی پیش خانمی برای گرفتن راهنمایی و مشاوره حقوقی به دفتر وکالت من مراجعه کرد و درخصوص نحوه اقدام برای وصول مهریه خود از من سئوالاتی کرد طبق روال سابق با توجه به اینکه دوره هایی را در زمینه مدیریت زندگی گذارنده بودم سعی کردم با طرح پرسشهایی پی به علت اختلاف خانوادگی ایشان با همسرش ببرم و مانع جدایی آنها گردم مخصوصا اینکه صاحب فرزند خردسالی هم بودند.

وی بیان داشت که همسرم به اتفاق برادرش نمایشگاه خرید و فروش خودرو داشته و متاسفانه به علت بروز مشکلاتی که با طلبکاران خود پیدا کرده است به اتهام کلاهبرداری تحت تعقیب است و متواری شده و چند ماهی است با مزاحمت های طلبکاران خواب و خوراک من و فرزند نوزادم و خانواده ام  گرفته شده است و از صحبت های طلبکاران متوجه شدم که پول های آنها را برداشته و متواری شدند از این رو چون به هیچ وجه در جریان کارهای ایشان نبودم و به خاطر مشکلاتی که برای من و خانواده ام ایجاد کرده می خواهم از ایشان طلاق بگیرم و چون هیچ دارایی و مالی ندارم حتی خانه ای که در آن سکونت داشتیم اجاره ای بوده و از ترس طلبکاران به خانه پدری پناه آورده ام می خواهم مهریه ام را اجرا بگذارم تا از محل ودیعه هایی که ایشان نزد موجر محل نمایشگاه و خانه استیجاری دارند بتوانم آینده خود را تامین کنم.

ایشان اضافه کرد که چون حدود یک ماه کارت عابر بانکم در اختیار شوهرم بوده در این مدت وجوهی را از طریق کارت من جابجا کرده و به همین دلیل برای اخذ توضیحات چندین مرتبه به دادسرا احضار شدم.

راهنمایی های لازم حقوقی برای نحوه وصول مهریه به ایشان دادم و سعی کردم با تشریح موضوع و درک شرایط فعلی همسرش و اینکه ایشان را ترغیب کند به نحوی رضایت طلبکاران را جلب کند و …مانع اقدام برای طلاق وی گردم.

تا اینکه چند روز بعد مجددا مراجعه داشت و اعلام کرد که به اتهام پولشویی از سوی دادسرا احضار شده است.

با وجود اینکه ایشان به هیچ وجه در جریان اقدامات غیرقانونی شوهرش نبود و شوهر و کارمندان شوهرش از کارت بانکی ایشان برای جابجایی وجوه با حضور در مقابل دستگاه ای تی ام تراکنش هایی انجام داده بودند ، اما تا زماینکه این واقعیت برای مقام قضایی احراز نشده فرض قانونی براین است که تمام نقل وانتقالات توسط این خانم صورت گرفته است علاوه بر وی یکی دیگر از بستگان متهم اصلی پرونده کلاهبرداری، به همین شیوه وجوهی به حسابشان واریز و برداشت شده بود، از آنجاییکه بالاخره در جریان تحقیقات معلوم خواهد شد این افراد در کلاهبرداری نقش داشته اند یا نه

و اینکه با علم واطلاع وجوه کلاهبرداری شده به حساب ایشان واریز و برداشت شده است یا اینکه این افراد روحشان خبر نداشته

و به کلی در جریان اقدامات مجرمانه متهمان نبوده اند،

اما تا روشن شدن این موضوع به دلیل تراکم پرونده های دادگستری و حجم زیاد دعاوی در دادسرا و محدودیت های مراجع قضایی ،موقتا متناسب با مبالغ جابجا شده برای آزادی ایشان قرار وثیقه صادر گردید و از آنجاییکه معمولا مبالغ چنین پرونده هایی سنگین و زیاد است کمتر کسی می تواند وثیقه ملکی لازم را تهیه و به عنوان وثیقه به دادگاه یا دادسرا معرفی کند

تا مانع بازداشت و زندانی شدن متهم گردد علی رغم اینکه در عالم واقع این نوع مظنونین و متهان در جریان پولشویی وعملیات مجرمانه متهمان اصلی نبودند

تنها به دلیل  در اختیار گزاردن کارت عابر بانکی خود برای انجام تراکنش های لازم توسط همسر یا فامیل یا اجازه  کار کردن با حساب بانکی ایشان مجبور هستند تا روشن شدن حقیقت در بازداشت بمانند یا اینکه وثیقه مقرر را تامین و تودیع نمایند.

در پرونده یاد شده متاسفانه به علت عجز از تودیع وثیقه مورد قبول بازپرسی و با وجود اینکه  متهم یاد شده (همسر متهم اصلی که به جرم کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفته و متواری است ) با اختیار خود و با دراختیار داشتن وثیقه قابل قبول در دادسرا حاضر شده بود و واقعا،

حداقل مستند به مدارک موجود اطلاعی از اقدامات شوهر و برادر شوهر خود نداشت با وجود داشتن فرزند شیرخوار روانه زندان شد

و تا زمانیکه که نتواند وثیقه مد نظر بازپرسی را تامین کنند در زندان باقی خواهد ماند

و هر زمان که تحقیقات لازم انجام گردد و محرز بشود نامبرده نقشی در ماجرا نداشته تبرئه و آزاد خواهد شد که این زمان با توجه به مشکلات یاد شده در دادگستری ممکن است چند ماهی طول بکشد.

بنابراین توصیه اکید می گردد هرگز بدون حساب و کتاب و بی جهت  از حساب بانکی خود به عنوان وسیله ای برای نقل و انتقال وجوه دیگران استفاده نکنید مخصوصا زمانی که مبالغ مذکور قابل توجه و زیاد است یا اینکه هر زمانی از شما درخواستی شد که از طریق حساب بانکی تان برای نگهداری موقت وجهی، یا تبادل وجه ولو با همراهی و همکاری خودتان عملیات بانکی صورت گیرد، به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید این کاربرایتان با توجه به مطالب فوق دردسر یا مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

مجددا تاکید می گردد، اگرچه در متن قانون مبارزه با پولشویی

علم و اطلاع صاحبان چنین تراکنش هایی از مجرمانه بودن وجوهی که به حسابشان واریز می گردد،

لازم دانسته شده است ولی متاسفانه بدلیل همان حجم بالای پرونده های دادگستری و نبودن فرصت لازم جهت پی بردن به صدق اظهارات چنین متهمانی در اولین جلسه بازجویی ، به طور موقت قرار وثیقه صادر می گردد سپس به ادعای این نوع متهمان رسیدگی می گردد؟!

مجازات جرم پولشویی چیست؟

کسی که به نحو فوق وجوهی که منشاء آنها از اعمال مجرمانه بوده درحساب خود نگهداری کند یا موجب نقل و انتقال گردد چه اینکه از این فرایند سودی برده باشد و چه نبرده باشد اگر نتواند ثابت کند که علم و اطلاعی نداشته یا اینکه تراکنش های صورت گرفته با کارت بانکی یا حساب وی بدون اجازه و توسط دیگری صورت گرفته است،

ممکن است علاوه بر معاونت در جرم اصلی یا همان جرم منشاء و تحمل مجازات مقرر برای آن جرم،

به جرم پولشویی که مجازات آن استرداد تمام وجوه تراکنش شده و سود بانکی مقرر و همچنین جزای نقدی به میزان یک چهارم مبالغ تراکنش شده (عواید حاصل از جرم) محکوم گردد.

بنابراین مواظبت کنیم مصداق ضرب المثل ” آش نخورده و دهن سوخته ” نباشیم.

در این مقاله به عنوان مجرمانه پولشویی و معنی و مفهوم جرم پولشویی پرداختیم.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

سوالات حقوقی خود را از ما بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *