سن ازدواج و ارتباط آن با سن معاملات

http://onlinevekalat.com/?p=2581

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

سن ازدواج و ارتباط آن با سن انجام معاملات

در این مقاله به سن ازدواج و ارتباط آن با سن انجام معاملات می پردازیم.

در قانون مدنی ایران در بحث قابلیت صحی برای ازدواج به شرح آنچه که در مواد 1041 به بعد بیان شده است.ازدواج قبل از بلوغ ممنوع است.

برابر همان قانون به شرح مذکور در تبصره یک ماده 1210 سن بلوغ در پسران 15 سال تمام هجری قمری و سن بلوغ در دختران 9 سال تمام هجری قمری تعیین و اعلام شده است.

اما در تبصره این ماده با درج دو شرط اجازه داده شده است قبل از بلوغ هم بتوان ازدواج کرد. اول اینکه رضایت پدر یا جد پدری وجود داشته باشد و دوم آنکه مصلحت شخص لحاظ و رعایت شود.

از طرفی در تبصره دوم ماده 1210 و ماده 1214 و 1207 قانون مدنی دستور داده شده افراد غیر رشید (منظور افرادی که هنوز به سن 18 سال نرسیده اند) حق ندارند در اموال و حقوق مالی خود دخل و تصرف نمایند.

حال اینجا سوالی که مطرح می گردد این است که اگر دختری در سن 16 سالگی ازدواج کرده باشد و بعد از مثلا یک سال زندگی مشترک با شوهر بخواهد به صورت توافقی و با بخشیدن تمام یا بخشی از حقوق مالی خود ناشی از زوجیت مثل مهریه طلاق بگیرد ،آیا این گذشت و بخشش حقوق مالی معتبر هست یا نه؟

از آنجاییکه برابر قانون اداره اموال افرادی که هنوز به سن انجام معاملات یعنی 18 سال نرسیده اند به عهده ولی یا قیم ایشان است چنانچه خانم یاد شده بدون موافقت پدر یا پدربزرگ خود حقوق ناشی از ازدواج مانند مهریه را به همسرش بذل نموده باشد و صیغه طلاق جاری شده باشد این اختیار را دارد در صورت عدم رضایت ولی خود به حقوق مالی بذل شده خود رجوع و از مرد مطالبه نماید.

 بنابراین معاملات و دخل و تصرفات افراد زیر 18 سال همچون مورد مثال در صورتی اعتبار دارد که ولی او این اقدام را تایید و تنفیذ نماید در غیر اینصورت بذل و بخشش یاد شده اعتبار ندارد ولو اینکه صیغه طلاق با شرط بخشیدن حقوق مالی جاری شده باشد.

در این مقاله به سن ازدواج و ارتباط آن با سن انجام معاملات پرداختیم.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

سوالات حقوقی خود را از ما بپرسید

۴ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *