استرداد هدایا و اثبات دعوا

http://onlinevekalat.com/?p=2232

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

استرداد هدایا – اثبات دعوا

دراین مقاله به استرداد هدایا و اثبات دعوا می پردازیم

یکی از مباحثی که در دعاوی قضایی مطرح می شود بحث اثبات دعوا است.

فرض کنید بین زن و شوهری اختلاف ایجاد شده است.

خانم از تمام ظرفیت های قانونی برای استیفاء یا همان گرفتن حقوق قانونی خود استفاده نموده است از جمله مهریه و اجرت المثل و نفقه و… و مرد تصمیم می گیرد برای پس گرفتن هدایایی که به زن داده است دادخواست استرداد هدایا بدهد و البته ممکن است جز فاکتورهای خرید طلاجات و جواهرات هیچ دلیل یا مدرکی که نشان دهد آن هدایا را به همسرش از سر سفره عقد بگیرید تا هدایایی که بعد از شروع زندگی به همسرش داده است نداشته باشد.

تنها امید مرد به این است که زن در جلسه دادگاه حاضر شود و اقرار به درستی دعوای مرد کند.

از این جا به بعد بحث اثبات دعوا مطرح می شود.

در قانون ، ادله اثبات دعوا چندین مورد است که بسته به موضوع اختلاف این ادله اثبات دعوا متفاوت هستند.البته در بسیاری از دعاوی ادله اثبات دعوا مشترک هستند.مثل اقرار، سند کتبی ،شهادت شهود. اما در برخی از دعاوی ادله اثبات دعوا اختصاص به همان دعوا یا موضوع دارند مثل نظریه کارشناسی که عمدتا در بحث تعیین خسارات مطرح است.

بار اثبات دعوا طبق قانون عهده کسی است که ادعای حق یا طلب دارد.به قول معروف “البینه علی المدعی”.

همین جا اضافه کنم که در دعاوی کیفری علاوه بر ادله اثبات دعاوی موجود در دعاوی حقوقی یک دلیل دیگری برای اثبات دعوا داریم به نام علم قاضی که از اوضاع و احوال موجود برای قاضی علم ایجاد می شود که کدام یک از شاکی یا متهم حق دارند و راست می گویند.

حال برگردیم به مثال یاد شده.مرد از روحیه زن خود شناخت کافی دارد و می داند که اگر زنش در دادگاه حاضر شود حقیقت را خواهد گفت و در نتیجه در دعوا برنده خواهد شد.

موضوع از چه قرار است؟

زن پس از بروز اختلاف از روی ناراحتی تمام هدایایی که شوهر و خانواده وی برایش گرفته بودند را پس داده بود اما مرد به منظور تلافی علیرغم  اینکه هدایا را قبلا به طور تمام و کمال پس گرفته بود تعمدا مبادرت به طرح دعوای استرداد هدایا می کند.

اگر زن در دادگاه حاضر شود و به کلی منکر دریافت هدایا شود این مرد است که باید ثابت کند هدایای ادعایی را به زن داده است و اگر نتواند ثابت کند دعوای وی رد خواهد شد.

اما اگر زن در دادگاه حاضر شود و در پاسخ به ادعای مرد و سوال دادگاه این طور دفاع کند که ” بله من هدایایی ادعایی را گرفتم اما آنها را پس دادم” چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بله درست حدس زدید ، چون زن در دادگاه اقرار به دریافت هدایا نموده و سپس مدعی استرداد هدایا گردید اینک جای مدعی عوض می شود یعنی این زن است که باید ثابت کند هدایای دریافتی را پس داده است و اگر نتواند ثابت کند به استرداد دوباره عین هدایا یا بهاء آنها محکوم خواهد شد.

…آری مشابه چنین دعاوی ممکن است بارها در دادگاه ها پیش بیاید و کسی بناحق علیرغم اینکه اخلاقا و قانونا تعهد یا دینی ندارد اینگونه محکوم شود.

چون اقرار سید و سرور دلایل محسوب می گردد و وقتی شما در دادگاه اقرار به امری یا واقعیتی می کنید آثار و احکام این اقرار را باید بپذیرید.

این جاست که باید بپذیریم هر حرف یا حقیقتی را هر جایی نمی توان بیان نمود بلکه هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

در چنین مواقعی توصیه می شود از همان ابتدا وقتی احتمال می دهید ممکن است نتوانید استرداد هدایا را ثابت کنید بهتر است اصل دریافت هدایا را منکر شوید.

مجددا تاکید می گردد این طریق دفاع مربوط به مواقعی است که مرد یا مدعی هیچ دلیل اثباتی برای دعوای خود نداشته باشد.

در این مقاله به استرداد هدایا و اثبات دعوا پرداختیم.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

سوالات حقوقی خود را از ما بپرسید

۱۳ پاسخ

    1. ممنون جناب خزایی نژاد به امید روزی که دادگستر ی ما هم مثل کشورهای توسعه یافته خلوت شوند و این مهم جز با مشورت قبل از هر اقدامی با اهل فن حاصل نخواهد شد.

    1. با سلام خدمت استاد زنوزی گرامی
      بدون شک دروغ در تمام ملل مذموم و ناپسند است اما اگر راست گفتن مساوی ضرر به ناحق باشد مثل موردی که خانمی هدایا را پس داده اما طرف به دروغ مدعی پس ندادن است چاره ای جز نگفتن حقیقت برای زن نمی ماند
      اصول دادرسی دراین موارد این توصیه را می کند.

  1. سلام وقت بخیر به استاد گرامی
    بابت مطالب فوق العاده ای که در سایت قرار میدهید بسیار سپاسگزارم
    و این مطالب بسیار کاربردی و مهم است و اجرای آنها و عمل کردن به آنها مهمتر
    باز هم ممنونم از مطالب شما

    1. جناب معین شما بزرگوار هستید تلاشم بر این است با ارایه راهکارهای عملی مردم اختلافاتشان به حداقل برسد و اسیر محاکم نشوند

  2. سلام میبخشین اگر مرد فاکتور داشته باشه و به دروغ ادعا کنه که طلا دست همسرشه چطور؟ خانم باید چه کنه؟

    1. درود بر شما در بحث دادخواست استرداد هدایا دو موضوع باید ثابت شود اول وجود و خریدار شدن هدایا توسط مدعی ( مرد ) دوم اثبات هدیه دادن به زن تیعا هر کدام از این دو موارد ثابت نشود امکان نتیجه گرفتن و محکوم کردن طرف مقابل منتفی خواهد بود مگر اینکه طرف ادعای مدعی را قبول کند

  3. سلام من ۶ماه باکسی مرحله آشنایی بودم و ایشان یک دستبند طلا باهم رفتیم خریدیم وقرار شد برای نامزدی برآورند وحال ادعا کردن که طلا با فاکتور دست من هس آیا دادگاه قبول میکند بنده رد کردم که طلایی به من داده نشده

    1. درود بر شما
      اگر در دادگاه احتمالی ایشان خواستار استرداد هدیه مذکور شوند و شما اقرار به دریافت منتها مدعی پس دادن باشید چون دریافت را اقرار کردید پس دادن را باید ثابت کنید والا محکوم به پرداخت وجه یا استرداد عین هدیه خواهید شد اما اگر به کلی منکر دریافت چنین هدیه ای باشید ایشان باید ثابت کنند که چنین هدیه یا خریدی برای شما داشتند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *