درخواست طلاق از طرف زن به علت عدم ایفاء سایرحقوق واجبه زن

http://onlinevekalat.com/?p=1457

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

درخواست طلاق از طرف زن درصورت بجا نیاوردن سایر حقوق واجب زن

در این مقاله به بررسی طلاق از طرف زن می پردازیم.

اگر شوهر علاوه بر مواردی که در بحث ضرورت پرداخت نفقه بیان کردیم سایر حقوق واجبه زن را وفا نکند و اجبار او هم بر اجرای این حقوق ممکن نباشد زن می تواند درخواست طلاق نماید.

منظور از سایر حقوق واجبه زن چیست؟

عبارت سایر حقوق واجبه زن کنایه از نزدیکی جنسی است.

شوهر باید آن گونه که طبیعت و وضعیت مزاجی زن می طلبد خواسته جنسی زن را برآورده نماید همانطور که زن مکلف به این تکلیف است.

آیا این شرط برای درخواست طلاق از طرف زن ناظر به آینده است یا شامل گذشته هم می شود؟

انجام ندادن وظیفه خاص زناشویی از سوی شوهر برخلاف سایر موارد مثل سوء رفتار مرد یا ندادن نفقه ناظر به آینده است.

منظور اینکه اگر در گذشته مرد به این تکلیف خود عمل نکرده باشد ملاک درخواست طلاق از طرف زن به علت بجا نیاوردن حق مذکور نیست بلکه این موضوع مربوط به آینده است.

یعنی وقتی دادگاه به این دلیل حکم طلاق خواهد داد که برایش محرز شود که مرد نمی خواهد یا قادر نیست این خواسته و حق زن را بجا بیاورد و اجبار وی به این امر نیز ممکن نباشد.

به عبارت بهتر اینکه بر دادگاه ثابت شود مرد در آینده نیز حاضر به انجام این تکلیف نیست و ادامه وضعیت موجود بقاء و تداوم زناشویی را دچار اختلال می کند.

بنابراین اگر در گذشته برای مدتی مرد با همسرش رابطه خاص زناشویی نداشته مبنا و معیار این درخواست نخواهد بود بلکه این موضوع مربوط به حال و آینده است.

پس هرگاه شوهر از نزدیکی جنسی با زن خود امتناع نماید زن می تواند به استناد ماده 1130 قانون مدنی به علت عسر و حرج و مشکلات ناشی از این عدم برقراری رابطه از دادگاه درخواست طلاق نماید.دادگاه هم بعد از رسیدگی و شنیدن دفاعیات شوهر و حاضر نشدن وی به انجام وظیفه زناشویی یاد شده حکم طلاق زن را صادر خواهد کرد.

از قانون اینطور برداشت می شود که

زن در صورتی می تواند درخواست طلاق به این علت بخواهد که مرد با میل و اراده خود حاضر به انجام این تکلیف نباشد(اعم از اینکه ناشی از ناتوانی جنسی باشد یا بدون دلیل خاص و کاملا ارادی باشد ) بنابراین اگر مرد به علت زندانی بودن نتواند با همسرش رابطه خاص زناشویی داشته باشد مشمول این موضوع نخواهد بود.

البته در سالهای خیلی دور و در گذشته نمونه آراء قضایی دیده شده که حتی به علت زندانی بودن هم چون این حق زن وفاء نشده حکم طلاق صادر شده است.

متاسفانه در عمل از این موارد امروزه در جامعه ما زیاد دیده می شود.

تبلیغ انواع قرص های تقویت جنسی در شبکه های ماهواره ای و سایر رسانه های دیداری و شنیداری حکایت از وجود و شیوع این معضل است که ظاهرا بخش اعظمی از دلایل وجود این وضعیت به آب و هوای مسموم شهرها و کیفیت نامساعد تغذیه بر می گردد.

شخصا در بین مراجعانی که داشتم وقتی علت سردی رابطه زناشویی را جویا شدم

به این موضوع و سرد مزاجی طرف مقابل اشاره داشتند و این موضوع در هر دو جنس مرد و زن متاسفانه مشاهده شده است.

در این مقاله به درخواست طلاق از طرف زن به علت عدم ایفاء سایر حقوق واجبه زن از سوی مرد پرداختیم.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

سوالات حقوقی خود را از ما بپرسید

۱۳ پاسخ

    1. سلام
      شما لطف دارید
      خوشحال می شم کاری اگر از دستم بر بیاد در خدمتون باشم
      آرزوی سالی خوب براتون دارم
      پر از موفقیت و شادی

  1. سلام.ممنون از توضیحات شفاف و کاملتون.
    سوال من اینه که بدلیل سردمزاجی شدید همسرم بعداز گذشت ۶سال اگر درخواست طلاق بدهم آیا میتونم مهریه ام را کامل بگیرم؟

    1. درود بر شما مخاطب گرامی
      اساسا درخواست طلاق با اثبات هریک از موارد دوازده گانه مندرج در عقدنامه که به عنوان شروط ضمن عقد درج شده گرفتن حکم طلاق ارتباطی با گذشتن از تمام یا بخشی از مهریه ندارد بلکه در طلاق خلع هست که زن بواسطه کراهت شدیدی که از شوهر دارد با بخشیدن مالی که می تواند تمام یا بخشی از مهریه اش باشد از دادگاه درخواست طلاق می نماید در مورد سئوال شما اگر سرد مزاجی ثابت شود که در این خصوص دادگاه می تواند از پزشک متخصص استعلام کند از موارد عسر و حرج مقرر در شروط ضمن عقد خواهد بود و بدون نیاز به بخشیدن مهریه می توان حکم طلاق گرفت. ضمنا می توانید ما را در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی همراهی کنید
      @onlinevekalat
      و اینستاگرام onlinevekalat

  2. درصورتیکه بلحاظ جنسی مرد همسر خودرا تامین نکند و برای دادگاه ندادن نفقه ی زن محرز شده باشد و زن هم توانیی درخواست طلاق را پیدا کند به این معناست که بعداز طلاق مرد همچنان مهریه و نفقه ی زن را باید پرداخت کند ؟

    1. درود بر شما
      حقوق زن اعم از مهریه،نفقه و اجرت المثل ایام زناشوئی هیچ ارتباطی با تحقق شرایط ضمن عقد که موجب درخواست طلاق برای زن می شود ندارد.بعبارتی مطالبه این حقوق حتی بعد از صدور رای طلاق ممکن هست بنابراین پاسخ سئوال شما مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *